Skip to main content

Met deze 3 tips ga jij Generatie Z bereiken


Voor sommige functieprofielen zoek je de echte jonkies, ofwel Generatie Z. Horecamedewerkers en pizzabezorgers, bijvoorbeeld. Maar hoewel je deze groep vaak makkelijk online kunt vinden, kan het lastig zijn om ze ook echt over te halen. Dus: hoe kan je Generatie Z bereiken, en hoe wek je hun interesse? Wij vertellen het je in dit artikel.

Wat is Generatie Z nou precies?

De exacte betekenis van de term verschilt nog wel eens, maar wij houden het hierbij: Generatie Z, Generation Z of Gen Z bestaat uit iedereen die geboren is tussen 1997 en 2012. Van echte jonkies tot jongvolwassenen, dus. De oudere Gen Z’ers zijn voor ons daarom meer van belang: jonge starters die vaak net hun papiertje op zak hebben of net met hun eerste echte baantje zijn begonnen. Maar hoe bereik je die toch?!

Waar kan ik Gen Z bereiken?

Allereerst het antwoord op de vraag: “waar bereik ik Gen Z?”. Je vindt ze voornamelijk online: het aantal schermuren ligt bij jongeren vaak zelfs tussen de 6 en 7 uur per dag. De jongsten vind je op Snapchat, TikTok en Instagram. Jongeren die (bijna) hun diploma hebben en zich al oriënteren op hun toekomstige loopbaan vind je ook vaak op LinkedIn. Facebook kan je als advertentieplatform achterwege laten; daar wordt Generatie Z niet warm of koud van. Het blijkt ook dat hoewel kanalen als Snapchat, TikTok en Instagram nog heel vaak gebruikt worden onder jongeren, deze generatie steeds vaker overstapt naar bijvoorbeeld Twitch en Discord.

Zó trek je Generatie Z aan

Goed, je hebt je kanaal of kanalen uitgekozen. Maar dat deze doelgroep je advertenties ziet, betekent niet altijd dat ze er iets mee gaan doen. Hoewel je ze niet allemaal over een kam mag scheren, mogen we er vanuit gaan dat deze onderwerpen over het algemeen Gen Z, of groepen binnen Gen Z, aanspreken.

Eerlijkheid en acceptatie van imperfecties

Gen Z is all about zelfacceptatie, zelfs als het om imperfecties gaat. Waar slanke modellen voorheen in de spotlights stonden, vormt zich nu dan ook een tegenbeweging. Anders zijn is niet alleen oké; het is normaal en het is mooi. Dit kunnen we ook toepassen op taalgebruik binnen advertenties. Schrijven gaat in spreektaal; we hoeven het niet mooier te maken dan het is en houden het liever simpel. De nadruk op imperfecties geldt ook voor het inhoudelijke aspect van de ads: wees eerlijk over de minder positieve kanten van je bedrijf en laat weten waar je aan werkt.

Iets goeds doen voor de wereld

Generatie Z wil ergens onderdeel van zijn en bijdragen aan een betere wereld. Dat kan een groenere wereld zijn, maar ook een wereld waar mensen elkaar helpen. Waar negatieve aandacht op dit gebied een slechte invloed heeft op deze generatie (denk aan het stoppen met kopen van producten die op dieren getest zijn), kan positieve aandacht ze juist naar een bedrijf of product aantrekken. Doen jullie als bedrijf dus iets goeds voor de samenleving? Laat dan van je horen!

Kies welke groep je binnen Gen Z bereiken wilt

Onthoud dat hoewel Generatie Z gezien kan worden als een losse groep, deze ook weer verdeeld kan worden in verschillende groepjes. Al richt je je volledig op Gen Z; je zult het ene deel misschien beter kunnen bereiken dan het andere deel. Jongeren met dezelfde passie of kijk op de wereld trekken vaak naar elkaar toe, en leeftijd, woonplaats of cultuur zijn hierin veel minder belangrijk. Zorg er dus voor dat de marketingafdeling zich meer richt op waarden en idealen, en minder op socio-demografische kenmerken.

Let op: blijf eerlijk en blijf jezelf

Over het algemeen spreken bovenstaande onderwerpen Generatie Z aan. Maar let op: dit betekent niet altijd dat je hiermee moet gaan adverteren. Dat mag alleen als je deze voordelen ook echt kunt bieden aan (nieuwe) collega’s. Want een oneerlijke werkgever is er meestal niet een waar werknemers lang blijven of positief over praten! Je hoeft dus niet direct je bedrijf om te toveren in een mensenrechtenorganisatie, maar voer je een van bovenstaande voorbeelden al uit? Dan is dat precies wat Gen Z wil horen.

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Plan een gratis gesprek

[addtoany]

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Meer weten?

    Download de RPO whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Want to know more?

      Download the whitepaper

      Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!