Skip to main content

Adverteren op Facebook & Instagram: bereik de massa

Adverteren op Facebook en Instagram

Een manier om te adverteren op Facebook en Instagram is via job marketing. In de vorige blog hebben we aandacht besteed aan het begrip job marketing. Met behulp van job marketing campagnes lanceer je jouw digitale personeelsadvertentie via de online kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. In de komende blogserie lichten we steeds een kanaal uit, en gaan we verder in op de voor- en nadelen van dit kanaal binnen de job marketing mix. We trappen af met de moeder aller sociale media: Facebook, inclusief zijn inmiddels volgroeide broertje Instagram.

Facebook & Instagram

Waarom zou je adverteren op Facebook én Instagram? Wellicht is het goed dat we een korte uitleg geven waarom beide kanalen in een adem worden genoemd. Facebook heeft Instagram in 2012 gekocht voor $1 miljard. Na deze acquisitie heeft Facebook Instagram geïntegreerd in hun eigen advertentietool: Facebook Business Manager. Elke campagne – dus ook een job marketing campagne – wordt met deze professionele tool gebouwd. In principe ontwikkel je een job marketing campagne dus voor Facebook en Instagram, tenzij je een van beide kanalen expliciet uitsluit.

Wij adviseren bij een job marketing campagne beide kanalen in te zetten. Onze advertentiespecialisten optimaliseren namelijk op het aantal sollicitanten. Dat betekent in de praktijk, dat je betaalt voor het aantal binnengekomen aanmeldingen. Om deze reden kun je dus eigenlijk risicoloos zowel Facebook als Instagram inzetten bij een job marketing campagne, en aan de hand van het aantal sollicitanten per platform, bepalen welk van beide het meeste waarde biedt.

Voordelen van adverteren op Facebook & Instagram

Wat zijn de voordelen van het gebruik van Facebook en Instagram in een job marketing campagne? Facebook is nog steeds het sociale medium met meeste accounts in Nederland. Gecombineerd met Instagram staat de teller inmiddels op meer dan 15 miljoen unieke accounts. Doordat Facebook het online adverteren zowat heeft uitgevonden, is de tool waarmee job marketing campagnes kunnen worden ingebouwd het meest geavanceerd. Via de tool in kwestie – Facebook Business Manager – kun je veel opties selecteren, wat betekent dat je zeer specifiek kunt targeten. Wil je bijvoorbeeld alleen maar masterstudenten bereiken in Noord-Nederland? Geen probleem. Of misschien wil je juist wel onder de aandacht komen van 65-plussers die in het verleden werkzaam zijn geweest in de medische sector. Ook dat kan met Facebook Business Manager.

En nu we het toch over 65-plussers hebben, Facebook is bij uitstek geschikt als je je vacatures wilt tonen aan babyboomers. Naast de acquisitie van Instagram, heeft Facebook in 2014 Whatsapp gekocht. Je kunt dus bijvoorbeeld een job marketing campagne uitzetten door te adverteren op Facebook en Instagram, waarna je kandidaten direct via Whatsapp laat communiceren met jouw recruiters. Je kunt dus gerust zeggen dat Facebook Business Manager momenteel het meest veelzijdige en allesomvattende advertentiepakket biedt.

Nadelen van adverteren op Facebook & Instagram

Natuurlijk is er ook wat aan te merken op Facebook en Instagram, als je jouw job marketing campagnes via deze kanalen wilt uitzetten. Waar babyboomers nog steeds loyale Facebook fans zijn, hebben de jongere generaties de app inmiddels van hun telefoon verwijderd. Zij gebruiken apps zoals TikTok en Snapchat. Natuurlijk is Instagram bij deze doelgroep nog steeds in trek, maar het is zeker iets om rekening mee te houden als je jouw ideale mix van kanalen selecteert voor een job marketing campagne. Verder betekent adverteren op Facebook en Instagram dat je een grote massa bereikt. Bij een job marketing campagne komen er daarom ook kandidaten binnen, die niet gekwalificeerd zijn voor de baan in kwestie.

Zeker bij vacatures waar je op zoek bent naar hoog opgeleide kandidaten, kunnen Facebook en Instagram nog wel eens leiden tot veel kwantiteit, maar weinig kwaliteit. Dit tot grote frustratie van recruitment consultants, omdat zij veel tijd kwijt zijn met het screenen en kwalificeren van alle binnengekomen sollicitanten. Juist om deze reden bieden wij campagnes op Facebook en Instagram meestal aan in combinatie met een interim recruiter vanuit Pro Contact.

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Plan een gratis gesprek

[addtoany]

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Meer weten?

    Download de RPO whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Want to know more?

      Download the whitepaper

      Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!