Skip to main content

Zo kan jij adverteren op TikTok

Krantenbezorgers, horecamedewerkers, pizzakoeriers… Veel bedrijven willen graag jong personeel, maar de zoektocht kan vaak een hele opgave zijn. Gelukkig weten we waar deze doelgroep zich bevindt: online, en dan vooral op kanalen zoals TikTok. Omdat zoveel (jonge) ogen tegenwoordig gericht zijn op het dit platform kan adverteren op TikTok een slimme manier zijn om personeel tussen de 15 en 24 jaar te vinden. Wij leggen je uit hoe je dit doet.

Waarom adverteren op TikTok zo slim is?

Kanalen als Instagram en Facebook bestaan al lang; ook voor adverteerders. Het wordt hierdoor lastiger om je te onderscheiden als merk of werkgever. TikTok is relatief nog piepjong en is afgelopen jaar 73% gegroeid in Nederland, waar het platform wel 3 miljoen gebruikers heeft. Door te adverteren via TikTok worden jouw advertenties dus bekeken door een enorm publiek en vallen ze meer op dan bij veel andere social media kanalen.

Zo werkt adverteren via TikTok

Adverteren op TikTok kan op meerdere manieren, maar de meest gangbare (en betaalbare) manier is in-feed adverteren. Dan komen jouw TikTok ads voorbij wanneer een gebruiker scrolt door zijn of haar For You Page (de tijdlijn van TikTok). Dit kan een plat beeld zijn of een video van maximaal 60 seconden. Net als bij het adverteren op Snapchat werkt een korte video vaak het beste (vergeet ook de achtergrondmuziek niet)!

Het TikTok-stappenplan

Heb je content gecreëerd waarmee je die kandidaten makkelijk gaat binnenhengelen? Dan ben je klaar om te adverteren op TikTok! Maak een TikTok business account aan en volg deze stappen.

Kies een doel voor je TikTok campagne

Kies of je bijvoorbeeld meer merkbekendheid (dit is handig bij een employer branding campagne) of conversie wil. Wanneer je een online wervingscampagne (op TikTok) uitzet is conversie de beste optie.

Stel de targeting-opties in

Bepaal nu de groep die jouw TikTok ads te zien krijgt. Wat is de ideale leeftijd en het geslacht van de kandidaat die je voor ogen hebt? Waar woont hij of zij en wat zijn zijn of haar interesses?

Bepaal het budget en de looptijd van de campagne

Wanneer je gaat adverteren op TikTok betaal je sowieso minimaal 1x €50,-. Je kunt kiezen tussen een looptijdbudget (zonder einddatum) of een dagelijks budget. Dit budget zal je niet altijd volledig uitgeven; zie het als een limiet dat je niet overschrijdt. Stel daarna de advertentiegroepen in, en de budgetten die daarbij horen.

Organische content op TikTok

TikTok is een entertainmentplatform met een algoritme waar je, ook als werkgever, je voordeel uit kunt halen zonder te adverteren. Deel bijvoorbeeld herkenbare situaties of reacties op bestaande TikToks die jouw doelgroep aanspreken; zo bouw je ook op TikTok een sterk en aantrekkelijk employer brand. Kijk bijvoorbeeld eens naar de TikToks op het account van Albert Heijn: de herkenbare momenten van vakkenvullers zorgen dat de supermarkt als werkgever op een positieve manier blijft plakken bij haar doelgroep. Als je ervoor kiest om organische content te posten, zorg dan dat je dit bijhoudt. Het kost wat tijd, maar je zal merken dat het na een tijd zijn vruchten afwerpt.

Klaar om jouw TikTok campagne op te zetten?

Wil je sneller resultaat? Wij zetten graag een TikTok campagne voor je in gang! Laat ons weten wat je doel is, dan gaan we samen aan de slag. Of ontdek hoe een campagne op Snapchat jouw jonge doelgroep aan kan spreken!


Share