40 procent van HR-managers ziet toekomst in Instagram voor werving medewerkers
Amsterdam, 12 januari 2020 – Dit jaar wordt Google for Jobs, het vacaturedashboard binnen Google, in Nederland uitgerold. HR-managers die verantwoordelijk zijn voor het aantrekken van nieuw personeel hebben hier hoge verwachtingen van. 68 procent van hen ziet Google for Jobs namelijk als een goede mogelijkheid om vacatures te vullen. Dit blijkt uit onderzoek van Pro Contact onder 822 human resource managers. Opvallend is dat veertig procent van hen denkt dat Instagram de toekomst van personeelswerving heeft, maar dat slechts achttien procent een betaalde vacature via het kanaal heeft uitgezet.
Google for Jobs

Bedrijven zien enorm potentieel social media

Van de ondervraagden vindt een groot gedeelte (78%) LinkedIn een innovatieve manier om latent werkzoekende te bereiken, gevolgd door Facebook (64%), Instagram (61%) en Snapchat (42%). Slechts 35 procent vindt social media een minder geschikt kanaal om personeel te werven. Het overgrote deel denkt daar anders over en heeft op social media al eens betaalde vacatures uitgezet. Hierbij maken de meesten gebruik van LinkedIn (51%), gevolgd door Facebook (41%), Instagram (18%) en Snapchat (6%). 

Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact: “De komst van Google for Jobs zal de recruitmentmarkt in Nederland opschudden, gezien de positieve resultaten in het buitenland. Het gros van de actief werkzoekenden start de zoektocht naar een baan namelijk via Google. Het werven via een traditioneel recruitment bureau wordt minder effectief en een laagdrempelige manier van solliciteren, goed geschreven vacatureteksten en online vindbaarheid juist nog belangrijker. Het inzetten van online recruitmentcampagnes via Facebook, Instagram en Snapchat draagt hier ook aan bij. Vooral starters, technisch- en logistiek personeel staan open voor deze nieuwe manier van werven. Zeker voor markten met krapte is het belangrijk om te werven waar de doelgroep zich meerdere malen per dag bevindt en het solliciteren zo makkelijk mogelijk te maken voor de sollicitant. Het is dan ook positief om te zien dat het bedrijfsleven deze manier van werven erkent.”

-----

Over het onderzoek

In dit onderzoek, uitgevoerd door Panelwizard, zijn 822 Nederlanders die verantwoordelijk zijn voor human resource ondervraagd. 

Over Pro Contact

Pro Contact is expert op het gebied van online recruitment. Middels online campagnes die verspreid worden via social media en Google wordt iedereen die gebruikmaakt van het internet een potentiële sollicitant. Door de moderne aanpak blijven de kosten per hire (CPH) laag en worden latent werkzoekenden eenvoudig bereikt. Naast social media campagnes staat Pro Contact haar klanten ook bij met het neerzetten van een uniek employer brand en het inrichten van werken-bij-sites, online assesments, video en 3D-fotografie. Het bedrijf focust zich op functies in de sectoren logistiek, transport, automotive, klantcontact, industrie, bouw, horeca en retail. Pro Contact heeft vestigingen in Amsterdam en Antwerpen. Het bedrijf heeft 40 medewerkers en een omzet van 3 miljoen euro. Klanten van Pro Contact in Nederland zijn onder andere autodealer BMW, hotel- en restaurantketen Van der Valk en uitzendbureau Synergie. 

Voor meer informatie kijk op https://pro-contact.nl/ of LinkedIn en Facebook.


Meer weten over Google for Jobs? Laat je gegevens achter en dan vertellen we je graag meer!