Skip to main content

Kraanmachinisten werven: zo vind je de juiste kandidaat

Kraanmachinisten werven bij Pro Contact

Of het nou om de haven, opslagruimtes of transportbedrijven gaat: veel logistieke terreinen worden gekenmerkt door hijskranen die overal bovenuit torenen. Maar hoe werf je kraanmachinisten die net zulke grote hoogtes willen bereiken? In deze blog vertellen we je alles over kraanmachinisten werven, inclusief een aantal slimme tips en tricks op het gebied van jobmarketing in de logistiek.

Wat maakt een goede kraanmachinist?

Of, nog specifieker: wat maakt een kraanmachinist goed voor jou? Naast alle skills, kennis en ervaring die je graag in je toekomstige collega zou willen zien is het namelijk vooral belangrijk dat hij of zij past in je huidige team. Dit is niet af te lezen aan een cv, maar als je tijdens het eerste gesprek al de juiste vragen stelt, kan je al veel te weten komen over iemands karakter. Laat iemand volledig uitpraten en vertellen over zijn of haar hobby’s, interessegebieden en eerdere werkervaring. Dan hoor je al of iemand enthousiast is en misschien zelfs of deze persoon iets gemeen heeft met je huidige team. Onthoud dat een sterk team meer voor elkaar krijgt dan één bekwame collega. Bedenk dus bij jouw recruitment in de logistiek wie er allemaal binnen je doelgroep kunnen passen; zo kan je veel gerichter kraanmachinisten werven.

Het belang van veiligheidscertificeringen

Dat iemand op een veilige manier te werk gaat is misschien wel de belangrijkste vaardigheid van allemaal. Zeker kraanmachinisten die werken met zware producten of gevaarlijke stoffen hebben een grote verantwoordelijkheid op hun schouders. Daarom zijn veiligheidscertificaten zoals een TCVT-certificaat (Toezicht Certificatie Verticaal Transport), een Europese ECOL-certificering (European Crane Operators License) en een VCA-certificaat (Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers) van cruciaal belang. Ga voor je start met kraanmachinisten werven eens na hoe streng je hierop wilt zijn. Moeten kandidaten alle benodigde certificeringen al op zak hebben, of kunnen ze bepaalde certificeringen ook bij jou halen? Als dat laatste het geval is, zorg dan dat je dat deelt in je jobmarketingadvertenties. Dit kan een USP zijn én je legt de lat net iets lager bij het werven van kraanmachinisten, waardoor je je zoektocht hopelijk een stukje makkelijker maakt.

Waar vind je de kraanmachinisten die je zoekt?

Zoek je kraanmachinisten, dan kun je zowel online als offline adverteren. Het voordeel van online jobmarketingcampagnes is dat je je resultaten meetbaar kunt maken en verschillende advertenties naast elkaar kunt testen. Zo kun je met jobmarketing in de logistiek meten wat werkt en wat niet, en wat je eventueel zou kunnen veranderen om een groter publiek aan te zetten om te solliciteren. Facebook, Instagram en YouTube zijn social media platforms die door veel kraanmachinisten worden gebruikt. Het kan dus slim zijn om je campagnes op deze kanalen in te zetten. Hier vind je ook de latent werkzoekenden: mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar die je wel kunt overhalen om hun huidige werk te verlaten voor jouw vacature.

Inclusie en diversiteit

Wie wil groeien en mee wil gaan met de tijd moet openstaan voor inclusie en diversiteit. Niet alleen is discriminatie verboden binnen alle facetten van recruitment; je belemmert jezelf er ook nog eens mee. Wie openstaat voor een divers personeelsbestand maakt zijn vijver groter: er is meer keus, want er zijn meer geschikte kandidaten dan wanneer je een deel op voorhand al uitsluit. Sta dus open voor mensen met verschillende achtergronden en leeftijden. Juist die diversiteit zorgt voor meer kennis in je team, en dit maakt het voor kraanmachinisten leuk om deel uit te maken van je team.

Creatief kraanmachinisten werven

Wil je je werving en selectie in de logistiek eens compleet anders aanpakken? Overweeg dan eens om uit je comfort zone te stappen. Creatieve oplossingen vallen vaak meer op, en zullen dus een groter publiek bereiken. Denk bijvoorbeeld aan offline campagnes op grote hoogtes; hoog aan gebouwen, bijvoorbeeld. Of gebruik je hijskraan zelf als wervingsplatform door er een lange banner aan te hangen, of door mensen uit te nodigen om zelf eens een kijkje te nemen in de kraan. Ook online wervingscampagnes kunnen een groot bereik hebben. Zet jobmarketing in de logistiek dus slim in. Maak je advertenties opvallend, uniek en speel met taalgebruik, maar zorg wel dat de content goed blijft passen bij je bedrijf én bij je doelgroep. Heb je hier nog wat hulp bij nodig, of besteed je het liever uit? Laten we er dan eens samen naar kijken.

Tips voor sollicitatiegesprekken en het selectieproces

Heb je een aantal kandidaten aan kunnen trekken voor je vacature van kraanmachinist? Top! Nu is het tijd voor de volgende stappen in het selectieproces, zoals het sollicitatiegesprek. Het is nu aan jou en je team om erachter te komen of het echt een match is tussen de kandidaat en jouw organisatie. Jullie moeten goed bij elkaar passen op meerdere vlakken. Iemand moet niet alleen de juiste kennis en ervaring hebben, maar ook bij je organisatie passen qua persoonlijkheid, normen en waarden. Een grote tip: kijk vooral of iemand potentie heeft. Wil de kandidaat leren? Is hij of zij enthousiast? Hoeveel interesse toont deze persoon in het vakgebied en in jouw organisatie? Het is beter om iemand aan te nemen die nog enigszins te kneden is, dan om iemand aan te nemen die al “uitgeleerd” of zelfs een beetje vastgeroest is. Kraanmachinisten zijn vaak enthousiast over hun vak: maak hier dus gebruik van bij jouw werving en selectie in de logistiek en bied ze de ontwikkelmogelijkheden die ze verdienen.

Kraanmachinisten werven én behouden door een sterke werkcultuur

Je kunt nog zoveel moeite doen om mensen te werven; als ze binnen een korte tijd vertrekken is al je harde werk voor niets geweest. Dus hoe behoud je je nieuwe talent? Dat kan onder andere door stappen te zetten in je werkcultuur en dit op de juiste manier naar buiten te brengen. Bedenk eerst eens hoe je huidige werkcultuur eruit ziet. Hechten jullie veel waarde aan samenwerken of aan efficiëntie? Of maken jullie gebruik van de nieuwste technologieën en vinden jullie innovatie belangrijk? Dat kan al veel zeggen over jullie team. Als je deze waarden naar buiten brengt, is de kans ook groter dat je iemand aantrekt die bij jullie past. Een sterke werkcultuur houdt je medewerkers ook betrokken, stimuleert groei en zorgt voor een gevoel van erkenning en waardering. Zeker de moeite waard om hier wat extra aandacht aan te schenken, dus!

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!