'Eén van de laatste dingen die mijn vader tegen me zei toen corona net de kop op stak: ‘Joh, maak je niet zo druk. Jij past je wel aan’. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan dacht ik nog. Maar hij heeft gelijk gehad. Ons bedrijf is zo ingericht dat het kan meebewegen met de economie.’

Noud Baijens (33) is de jongste van drie broers uit een Waalwijks ondernemersgezin. Broer Sjors is eigenaar van Dresz International, Tim heeft een huisartspraktijk in Dongen. Noud: ‘Ik ben met Pro Contact gestart in 2012 en maakte zakelijk niet eerder een crisis mee. Mijn vader, zelf een ervaren ondernemer, heeft me vanaf het begin geadviseerd. Ook in die rol mis ik hem nu. Tegelijk weet ik dat hij vertrouwen had in mijn aanpassingsvermogen. De huidige situatie levert daarvoor het bewijs: we hebben onze dienstverlening afgestemd op een veranderende marktvraag en ontwikkelden in korte tijd een online trainingen platform.’

Specialisme
Toen Noud 25 was begon hij in Amsterdam met een online sales- en marketingbureau. ‘Pro Contact is de afgelopen jaren hard gegroeid. Er werken hier inmiddels 40 mensen en vorig jaar openden we een vestiging in het Belgische Kontich, net onder Antwerpen. Met Martijn van Steenbeek (32), Willem Bos (37) en Victor Metiary (28) vorm ik een relatief jong managementteam. We werken hard en hebben een superfijne dynamiek. Ons specialisme is dat we precies weten hoe we een product, dienst of vacature online kunnen verkopen door creativiteit met commercie te combineren. Hiervoor weten veel collega-ondernemers ons intussen te vinden.’

Wereldwijd
‘We ontwikkelen sales- en recruitment campagnes die exact worden afgestemd op het gewenste publiek. Onze copywriters en designers zorgen voor de branding van de klant, door vorm te geven aan professionele advertenties die draaien op social media en Google. Onze advertentiespecialisten zien er op basis van demografie, interesses en online gedrag op toe dat het bij de juiste doelgroepen belandt. Voor beide campagnes voegen we in de regel een interim recruiter of accountmanager toe die op locatie van de klant werkt. Voor salescampagnes maken we veel gebruik van LinkedIn Sales Navigator. Voor allebei geldt dat wij het grootste gedeelte van de werkzaamheden over kunnen nemen van de klant. We opereren nationaal en in een aantal andere Europese landen. Overal waar Facebook, LinkedIn en Google gebruikt wordt, kunnen we mensen op die manier bereiken en laten converteren. Zo kunnen we wereldwijd campagnes uitrollen vanuit ons kantoor in Amsterdam.’

Aanpassen
‘In de afgelopen jaren van hoogconjunctuur hadden veel van onze opdrachtgevers moeite om een nog grotere klantenkring te bedienen. Er was vooral een roep om personeel. Tot voor kort waren we daarom extra actief in recruitment marketing. Door de crisis merken we dat de weegschaal in korte tijd meer de andere kant uitslaat. Dit is waar het aanpassingsvermogen van Pro Contact goed van pas komt: we kunnen voorzien in de wisselende behoeften in de markt. Op dit moment voeren we voor veel klanten ook weer salescampagnes uit.’

Club Soda
‘Ons nieuwe platform noemen we gekscherend ‘het Netflix voor ondernemers’, en heet ‘Club Soda’. Het is een toegankelijk online trainingsprogramma waarin we al onze sales- en marketinggeheimen prijsgeven. We leggen precies uit hoe je campagnes bouwt in Google Ads, via LinkedIn leads genereert, webshops boost door middel van Facebook en een grote hoeveelheid volgers opbouwt op Instagram. Bovendien bieden we live coaching aan van mensen uit ons ervaren team.’

Inspiratiebron
‘Mijn werk helpt me in deze zware tijd. Het biedt afleiding doordat ik me met mijn collega’s kan storten op ons bedrijf. Mijn broers en ik werden thuis gestimuleerd om zowel privé als zakelijk iets uit het leven te halen. Papa gaf ons graag een zetje als we ergens over piekerden. ‘Begin nou maar gewoon’, zei hij dan. Daarmee nam hij drempels weg en motiveerde hij ons om de benodigde, volgende stappen te zetten. Hij blijft mijn grootste inspiratiebron.’

Noud over zijn vader Noël Baijens
 ‘Eigenlijk vind ik dit niet de meest geschikte plaats voor mijn persoonlijke verhaal. Aan de andere kant zullen er veel lezers zijn die hem gekend hebben want hij is in Waalwijk geboren, heeft daar lange tijd gewoond en was zelf ook ondernemer. Bovendien heb ik absoluut een deel van mijn zakelijke succes aan mijn vader te danken en vertel ik graag met trots over hem. Van jongs af aan heeft hij de ondernemersgeest in ons aangewakkerd.’ Begin maart van dit jaar gingen Nouds ouders op vakantie naar Curaçao, waar zijn vader al snel gezondheidsklachten kreeg. Noud: ‘Op 12 maart werd papa positief getest op het coronavirus. Daarna ging het allemaal erg snel. Hoewel mijn vader pas 68 jaar was en altijd kerngezond, stierf hij op 18 maart aan de gevolgen van het virus. Hij was binnen ons gezin de rots op wie wij allemaal konden leunen. Zijn abrupte overlijden valt ons erg zwaar.’

Noud over het bereik van social media
‘Wij kunnen klanten en personeel werven. Het idee is hetzelfde. Je bent twee keer op zoek naar een persoon.’

Bron: Regio Business