Skip to main content

SEO-specialisten: de onzichtbare kracht van digitale marketing

SEO-specialist werven bij Pro Contact

Waar denk je aan bij de term ‘digitale marketing’? Waarschijnlijk aan flitsende advertenties, gelikte social media posts of viral video’s. Toch gebeurt de echte magie op dit vlak vaak achter de schermen. Hoewel AI blijft groeien, is en blijft SEO een belangrijk onderdeel van digitale marketing. Online goed vindbaar zijn en betrouwbaar overkomen hoort ook bij jouw organisatie prioriteit te hebben. Daarom is dit een ode aan de SEO-specialist: de expert op het gebied van organische online marketing, die jouw bedrijf strategisch kan laten groeien. Maar wat doen deze mensen precies, en hoe kan je het slimst een SEO-specialist werven in marketing? We vertellen het je allemaal in deze blog.

Meer dan alleen zoekwoordenonderzoek

Wat doet een SEO-specialist nu precies? Omdat ze hun werk veelal ‘achter de schermen’ uitvoeren, zijn hun werkzaamheden en de impact daarvan niet altijd even duidelijk. Zonde, want in werkelijkheid is die impact vaak immens. In veel gevallen brengt een sterke SEO-strategie zelfs meer bezoekers naar je website dan advertenties. Met SEO zorg je namelijk niet alleen dat je website technisch goed in elkaar zit, maar ook dat je website betrouwbaar overkomt naar Google én menselijke bezoekers.

Hoe een SEO-specialist dat allemaal voor elkaar krijgt? Met een ijzersterke strategie en een goed plan voor de technische, on-page en off-page SEO. Denk aan linkbuilding, autoriteit en online reputatie, maar ook aan zoekwoordonderzoek, relevante teksten, evenals de mobielvriendelijkheid en snelheid van je website. Daar komt nog een stukje data-analyse en optimalisatie bij—deze expert is op de hoogte van elke ontwikkeling die je website maakt en speelt daar handig op in. De inzet én impact van een goede SEO-specialist is dus niet te onderschatten.

Onzichtbaar en onmisbaar

Een SEO-specialist heeft het dus maar druk met jouw website. Gelukkig is het effect daarvan goed te zien (al is geduld hier een schone zaak). Wie investeert in SEO, investeert in succes voor de lange termijn. Waar betaalde advertenties je een tijdelijke boost kunnen geven, mag je van een sterke SEO-strategie juist een gestage stroom van kwaliteitsbezoekers verwachten. Dat komt mede door de verhoging in vertrouwen en autoriteit die deze specialist creëert bij je doelgroep. Wat het je kost? Naast het salaris van de SEO-specialist, helemaal niets. Wanneer je eenmaal hoog rankt, is organisch verkeer namelijk gratis. Nog een voordeel, dus!

Specialisten op het vlak van SEO hebben vaak kennis van veel verschillende marketinggebieden. Denk bijvoorbeeld aan UX: de gebruikerservaring van websitebezoekers. Wanneer je iemand in je team hebt die ook hierover kan meedenken, is de kans groter dat je niet alleen meer bezoekers aantrekt; ze blijven ook nog eens langer op je website. Daarnaast hebben deze specialisten vaak ijzersterke analytische vaardigheden. En die komen altijd wel van pas.

De SEO-specialist als cruciale toevoeging aan je team

Specialisten zoals de SEO-specialist kunnen vaak goed zelfstandig werken. Toch kan je ze ook heel goed inzetten als actief onderdeel van je online marketingteam; dan komt hun toegevoegde waarde pas echt tot zijn recht. De kennis die deze persoon heeft over jouw website (en over wat de concurrentie doet) kan bijvoorbeeld handig van pas komen wanneer je betaalde advertenties inzet vanuit je organisatie. Ook wanneer je dit stukje uitbesteedt aan een externe partij, is het een slim idee om de SEO-specialist aan te laten sluiten bij eventuele meetings. SEO werkt vaak juist extra goed wanneer het gecombineerd wordt met bepaalde promotie. Weet ook dat het ook voor een SEO-specialist fijn kan zijn om inzichten vanuit andere kanten te krijgen. Ook kunnen SEO-specialisten vaak goed overweg met (UX-)developers. Hoe je het dus ook bekijkt; het betrekken van je SEO-collega bij andere online marketingwerkzaamheden heeft eigenlijk alleen maar voordelen.

Interim of zelf in dienst nemen?

Dit kan een lastige keuze zijn. Beide opties hebben voordelen. Heb je behoefte aan SEO-ondersteuning op de korte termijn? Dan kan een interim SEO-specialist je vast wat slimme inzichten bieden. Helaas is SEO over het algemeen een langetermijnproces. Daarom is het fijn als je hier iemand voor kunt aanhaken die weet waar jouw bedrijf zich op wil focussen, wat de doelen van het bedrijf zijn en wat het bedrijf naar buiten uit wil stralen. De (digitale) wereld verandert, dus de SEO-behoeften en -werkzaamheden van jouw organisatie staan ook niet stil. Dit is simpelweg geen traject met een begin en een eind. Zelf een SEO-specialist werven is dus de slimste optie. Je kunt dit ook uitbesteden aan een derde partij, bijvoorbeeld via RPO (recruitment process outsourcing).

Investeren in expertise, dus

Hoewel een SEO-specialist dus niet altijd even zichtbaar is, is het effect dat hij of zij heeft op de groei van jouw organisatie dat wél. Het is dus zeker de moeite waard om je team uit te breiden met iemand die kennis heeft op dit gebied. Investeren in expertise is altijd een goed plan!

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!