TikTok: een app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Tegenwoordig wordt dit social media platform wereldwijd zelfs vaker gedownload dan Instagram en Snapchat. In Nederland zijn er momenteel 3,5 miljoen gebruikers, dus de hoogste tijd om ons verder in dit medium te verdiepen. En hoe kan dat nou beter dan door een interview met een actieve gebruiker? Wij spraken Maud Baijens (11).
TikTok

Van alle social media kanalen is TikTok het populairst
Maud heeft inmiddels al een jaar haar iPhone 7. “Als je 10 jaar bent krijg je een telefoon, is bij ons thuis de regel.” Per dag spendeert Maud ongeveer 1 tot 1,5 uur op haar telefoon. Die tijd gaat grotendeels op aan TikTok. “Hier zitten mijn vriendinnen ook het meest en ik krijg hier veel meldingen van. Hierdoor open ik de app heel vaak.” Als ze een schatting moet geven zit ze ongeveer 50% van haar tijd op TikTok, 30% op Instagram en 20% op Snapchat.

Ruzie over het gebruik van de telefoon? Dat kent Maud gelukkig niet. “We hebben wel een gemiddelde schermtijd afgesproken. Dat is dus 1,5 uur. Mama let hier iets strenger op dan papa.”

Advertenties op Snapchat zijn maar irritant
Zowel op Snapchat, Instagram als TikTok is er de mogelijkheid om te adverteren voor bedrijven. “De advertenties op Snapchat vind ik eigenlijk maar irritant, op Instagram zie ik ze gelukkig niet zoveel. Op TikTok zijn bij ‘for you’ heel vaak dezelfde advertenties te zien van spelletjes of bol.com.” Waarom ze precies die advertenties te zien krijgt weet Maud niet. Wel vertelt ze dat ze af en toe klikt op de advertenties. “Als het leuke spelletjes zijn, dan wil ik deze wel downloaden.” Maar dit downloaden doet ze meestal bij de advertenties op een ander kanaal: YouTube. Echt iets kopen wat ze bij een advertentie via social media heeft gezien, dat heeft Maud nog nooit gedaan.

At the end, Instagram wins
Hoewel TikTok de grote favoriet is, zou Maud Instagram nooit van haar telefoon willen verwijderen. Als ze maar één app over mocht houden, dan is dit toch Instagram. “Via Instagram kan ik ook berichtjes sturen naar mijn vriendinnen, dus dat wil ik graag blijven doen.’’ Zo zien we dat ondanks alle online mogelijkheden, persoonlijk contact het belangrijkst is. “Ik blijf mijn vriendinnen ook wel liever in het echt zien dan via social media.”

En een grote wens die Maud nog heeft? “Meer likes en volgers op Instagram.”


Weet jij welke social media kanalen je in moet zetten om jouw doelgroep te bereiken? We helpen je graag op weg!