Wat gaat er gebeuren?

Onder druk van zowel Amerikaanse, Aziatische als Europese overheden, worden online platforms steeds meer gedwongen om de privacy van hun gebruikers te waarborgen. Om deze reden, beperken zij steeds meer welke informatie van deze gebruikers ingezet kan worden voor advertentiedoeleinden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om re-targeting opties, en het doormeten van verkeer en impressies van job marketing campagnes. Bijna iedereen zal deze manier van adverteren herkennen van bijvoorbeeld kleding, meubels of vakanties. Je hebt online gekeken naar een leuke trui, mooie bank of je volgende vakantie, en bij het openen van je Facebook, Instagram of favoriete website, zie je ineens datzelfde product weer langskomen. Dat is dus re-targeting, en precies die manier van adverteren wordt steeds verder ingeperkt. Prettig voor de consument, lastig voor iedereen die zijn businessmodel heeft gebouwd rondom online marketing. Of zoals bij Pro Contact, online recruitment. Daarnaast willen de advertentieplatforms discriminatie voorkomen, door een aantal wijzigingen door te voeren in de manier waarop doelgroepen worden geselecteerd. Voor onze campagnes zijn de meest in het oog springende aanpassingen:

  1. Targeten op leeftijd, geslacht en postcode kan niet meer
  2. Via Facebook Business Manager wordt het aantal interessegebieden waarop getarget wordt minder uitgebreid
  3. Er is voor recruitment advertenties geen toegang meer tot targeting via vergelijkbare doelgroepen (lookalike targeting)

Wie zijn hierbij betrokken?

De bekende Amerikaanse techreuzen zijn bezig met een wapenwedloop. Apple is sinds een paar jaar intensief bezig met het beter beschermen van haar gebruikers. Het gaat hier voornamelijk om gebruikers van het iOS besturingssysteem, oftewel mensen die apps raadplegen op hun iPhone of iPad. De aanpassingen die het bedrijf heeft gedaan in hun software, raken direct de diensten van de twee grootste adverteerders wereldwijd: Facebook en Google. Onder de paraplu van Facebook vallen bijvoorbeeld ook Instagram en Whatsapp. Google is naast hun bekende zoekmachine, ook alomtegenwoordig via hun display netwerk (90% van alle website die wij gebruiken) en videodienst YouTube. Daarnaast is Google eigenaar van het besturingssysteem Android. Zij hebben aangegeven dezelfde regels door te voeren als Apple rond 2023.

Wat betekent dit voor lopende campagnes?

De meeste van onze job marketing campagnes lopen via Facebook, Instagram en Google. Het online team gebruikt nu een aangepaste targeting methode, die in de plaats is gekomen van de re-targeting en vergelijkbare doelgroepen opties. Groot voordeel is dat Facebook er alles aan zal doen om de kwaliteit te waarborgen, omdat advertenties verreweg hun meest belangrijke bron van inkomsten zijn. Voor Google Search ligt dit iets anders. Omdat een potentiële sollicitant via onze campagnes direct landt op de vacaturepagina, werkt in veel gevallen re-targeting niet meer. Om deze reden is het extra belangrijk dat via Google Analytics doelen worden aangemaakt, waarmee alle conversies gemeten kunnen worden.

Welke aanpassingen gaan wij doen?

Zoals eerder al gezegd, heeft Facebook al een deel van de oplossing aangebracht. In aanvulling hierop, is het extra belangrijk dat via Google Analytics doelen worden aangemaakt, waarmee alle conversies gemeten kunnen worden. Dit geldt vooral bij kandidaten die latent naar werk zoeken. Zij zullen bij het zien van een advertentie via Google, Facebook of Instagram niet direct solliciteren. Waarschijnlijk bekijken zij eerst de website met de specifieke vacature daarop. Het is dus essentieel dat hiervoor doelen worden aangemaakt in Google Analytics.


Benieuwd wat Pro Contact voor jouw bedrijf kan betekenen? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.