Skip to main content

Online campagnes voelen gevolgen van updates vanuit Apple, Facebook en Google

Online campagnes voelen gevolgen van updates

Adverteerders die gebruik maken van online campagnes gaan de gevolgen voelen van veranderingen in de techniek bij verschillende advertentieplatforms. Onder druk van zowel Amerikaanse, Aziatische als Europese overheden, worden online platforms steeds meer gedwongen om de privacy van hun gebruikers te waarborgen. Om deze reden, beperken zij steeds meer welke informatie van deze gebruikers ingezet kan worden voor advertentiedoeleinden.

 

Wat gaat er gebeuren?

Daarbij gaat het bijvoorbeeld om re-targeting opties, en het doormeten van verkeer en impressies van job marketing campagnes. Bijna iedereen zal deze manier van adverteren herkennen van bijvoorbeeld kleding, meubels of vakanties. Je hebt online gekeken naar een leuke trui, mooie bank of je volgende vakantie, en bij het openen van je Facebook, Instagram of favoriete website, zie je ineens datzelfde product weer langskomen. Dat is dus re-targeting, en precies die manier van adverteren wordt steeds verder ingeperkt. Prettig voor de consument, lastig voor iedereen die zijn businessmodel heeft gebouwd rondom online marketing. Of zoals bij Pro Contact, online recruitment. Daarnaast willen de advertentieplatforms discriminatie voorkomen, door een aantal wijzigingen door te voeren in de manier waarop doelgroepen worden geselecteerd. Voor onze online campagnes, waaronder job marketing campagnes zijn de meest in het oog springende aanpassingen:

  1. Targeten op leeftijd, geslacht en postcode kan niet meer
  2. Via Facebook Business Manager wordt het aantal interessegebieden waarop getarget wordt minder uitgebreid
  3. Er is voor recruitment advertenties geen toegang meer tot targeting via vergelijkbare doelgroepen (lookalike targeting)

Wie zijn hierbij betrokken?

De bekende Amerikaanse techreuzen zijn bezig met een wapenwedloop. Apple is sinds een paar jaar intensief bezig met het beter beschermen van haar gebruikers. Het gaat hier voornamelijk om gebruikers van het iOS besturingssysteem, oftewel mensen die apps raadplegen op hun iPhone of iPad. De aanpassingen die het bedrijf heeft gedaan in hun iOS-14 software, raken direct de diensten van de twee grootste adverteerders wereldwijd: Facebook en Google. Onder de paraplu van Facebook vallen bijvoorbeeld ook Instagram en Whatsapp. Google is naast hun bekende zoekmachine, ook alomtegenwoordig via hun display netwerk (90% van alle website die wij gebruiken) en videodienst YouTube. Daarnaast is Google eigenaar van het besturingssysteem Android. Zij hebben aangegeven dezelfde regels door te voeren als Apple rond 2023.

 

Wat betekent dit voor lopende campagnes?

De meeste van onze job marketing campagnes lopen via Facebook, Instagram en Google. Het online team gebruikt nu een aangepaste targeting methode, die in de plaats is gekomen van de re-targeting en vergelijkbare doelgroepen opties. Groot voordeel is dat Facebook er alles aan zal doen om de kwaliteit te waarborgen, omdat advertenties verreweg hun meest belangrijke bron van inkomsten zijn. Voor Google Search ligt dit iets anders. Omdat een potentiële sollicitant via onze campagnes direct landt op de vacaturepagina, werkt in veel gevallen re-targeting niet meer. Om deze reden is het extra belangrijk dat via Google Analytics doelen worden aangemaakt, waarmee alle conversies gemeten kunnen worden.

 

Welke aanpassingen gaan wij doen?

Zoals eerder al gezegd, heeft Facebook al een deel van de oplossing aangebracht. In aanvulling hierop, is het extra belangrijk dat via Google Analytics doelen worden aangemaakt, waarmee alle conversies gemeten kunnen worden. Dit geldt vooral bij kandidaten die latent naar werk zoeken. Zij zullen bij het zien van een advertentie via Google, Facebook of Instagram niet direct solliciteren. Waarschijnlijk bekijken zij eerst de website met de specifieke vacature daarop. Het is dus essentieel dat hiervoor doelen worden aangemaakt in Google Analytics.

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Plan een gratis gesprek

Op zoek naar nieuw personeel voor jouw bedrijf?

Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.

Lees onze whitepaper

  • Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
  • Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
  • Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Download onze whitepaper

Ik wil een adviesgesprek

  • Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
  • Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
  • Geen verplichtingen.
Plan een adviesgesprek

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Meer weten?

    Download de RPO whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Want to know more?

      Download the whitepaper

      Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!