De toekomst van IT-werving: 3 trends en innovaties
Auteur: Claudia van Lier
De IT-wereld is altijd in beweging; en IT-werving dus ook. Op het gebied van recruitment schieten nieuwe trends binnen deze branche als ‘paddenstoelen uit de grond’. Dit zijn de meest populaire trends binnen IT-recruitment van 2024.
Trend 1: AI voor IT-werving
AI heeft de laatste maanden grote stappen gemaakt. Ook in de wereld van recruitment is het inmiddels niet meer weg te denken. AI-tools worden ingezet voor het creëren van content en vacatureteksten, maar ook voor het automatiseren, versnellen en verbeteren van IT-wervingsprocessen. Daarnaast kunnen AI-tools geïntegreerd worden in bijvoorbeeld een werken-bij pagina, om solliciteren of het vinden van informatie nog makkelijker te maken. Er bestaan genoeg gratis AI-tools om mee te beginnen, maar wie echt stappen wil maken moet ook durven investeren; met geld én tijd. AI heeft namelijk tijd nodig om te leren. Daarna kan je profiteren van het resultaat. Vooral bij IT-werving kan dit een groots effect hebben: deze doelgroep is zeer geïnteresseerd in AI.
Risico’s van AI
Het gevaarlijke van AI, ook binnen IT-werving, is dat je al snel verleid kan worden door de gedachte dat AI verschillende taken en werkzaamheden simpelweg over kan nemen. Maar onthoud: vertrouwen is goed, controleren is beter. AI-tools mogen dan wel geavanceerd zijn; ze zijn zeker nog niet perfect. Soms “hallucineren” deze tools en verzinnen ze het een en ander. AI-tools zoals ChatGPT of Google Gemini slaan nog wel eens de plank mis bij het doorzetten van een tone of voice. Het kan dus zeker geen kwaad om de output van je AI-tool te checken!
Benieuwd hoe AI jouw bedrijf verder kan helpen? Download dan onze ultieme AI-gids voor bedrijven.
Download de whitepaper
Trend 2: Over de grens solliciteren én werken
Zowel remote hiring als remote werken zijn ontzettend populair binnen de IT-sector. Online sollicitatiegesprekken kunnen al bijna worden gezien als het nieuwe normaal in deze branche, maar ook werken op afstand wordt steeds vaker gedaan. IT-personeel kan in veel gevallen vanuit alle hoeken van de wereld aan de slag; programmeertalen zoals Java en Python zijn niet gebonden aan een land of nationaliteit. Naast de normale werkzaamheden kunnen ook meetings online worden uitgevoerd. Door ook in het buitenland te werven vergroot je je vijver aanzienlijk.
Nadelen van remote hiring en remote werken
Helaas bestaan er ook nadelen aan deze manier van werken en solliciteren. Het online gedeelte kan binnen IT-werving namelijk een barrière vormen. Zo kan bijvoorbeeld de bedrijfscultuur of juist de persoonlijkheid van een kandidaat niet helemaal duidelijk overkomen. Juist hierom is het belangrijk dat je een overzichtelijke werken-bij pagina hebt, bijvoorbeeld met een bedrijfsvideo. Ook de voorbereiding van sollicitatiegesprekken en het onderzoek naar een kandidaat zijn om deze reden onmisbaar bij remote hiring.
Trend 3: Focus verplaatsen naar soft skills
Technische vaardigheden (hard skills) zijn altijd cruciaal geweest binnen de IT-sector. Bij recruitmentinspanningen stonden deze skills dan ook altijd op de eerste plek. Toch begint er nu een verschuiving zichtbaar te worden. Soft skills komen steeds prominenter in beeld bij de werving van IT-personeel. Technische kennis is simpelweg niet meer voldoende; banen worden complexer, dus de eisen die daarvoor gelden ook. IT-personeel moet steeds vaker samenwerken en problemen oplossen. Daarom zijn soft skills zoals creativiteit, interdisciplinaire samenwerking, communicatieve vaardigheden, flexibiliteit en probleemoplossend vermogen tegenwoordig onmisbaar.
Soft skills benoemen in vacatures
Binnen IT-werving kan het duidelijk benoemen van soft skills in je vacature nog wel eens een uitdaging zijn. Wanneer je een vacaturetekst schrijft wil je dat de benodigde soft skills overkomen hoe je het bedoelt. Zorg daarom dat je vage termen vermijdt en concreet benoemt wat je bedoelt, zoals met voorbeelden. Je kunt ook benoemen waarom een bepaalde soft skill handig is of in welke situatie het van pas kan komen. Zo weet je zeker dat iemand een duidelijk beeld krijgt van de benodigde soft skills, en dat de juiste, passende kandidaten zich aanmelden.