Skip to main content

Gemeenten en overheden besparen de burger belastinggeld met RPO

Een groeiende uitdaging voor gemeenten en (semi-)overheden

Personeelsbestanden van gemeenten en semi-overheden bestaan tegenwoordig voor een groot deel uit freelancers en interimmers. Volgens RTL Nieuws gaf de overheid vorig jaar zelfs € 2,6 miljard uit aan zzp’ers, € 700 miljoen meer dan begroot. Van de totale personeelskosten van de overheid, gemeenten en semi-overheidsinstellingen, gaat bijna 14% op aan freelancers, interimmers en zzp’ers. (Ministeries fors meer kwijt aan externe inhuur: “Overheid betaalt zich scheel”, 2023). Van die 2,6 miljard hadden de overheden in Nederland twee keer zoveel werknemers in loondienst kunnen aannemen. Of, beter nog, de burger 1,3 miljard aan belastinggeld kunnen besparen. Die pijn wordt dus niet alleen gevoeld in de portemonnee van de overheid, maar ook in die van de belastingbetaler. Nu de geldkraan vanuit de overheid steeds strakker dicht wordt gedraaid, komt er meer en meer druk te staan op gemeenten en overheden die op zoek zijn naar personeel. 

De oplossing: RPO

Intussen neemt het aantal vacatures bij (semi-)overheden toe. In het eerste kwartaal van 2023 is het aantal banen bij de overheid gegroeid tot 590.400, een groei van 12% in de afgelopen 4 jaar (WERKbedrijf, 2022). En dat met een grote krapte op de arbeidsmarkt. De grote uitdaging waar gemeenten en overheden voor staan is dus om goed personeel te vinden, dat in loondienst komt.  

Goedkoper en sneller werven

De afgelopen jaren is er een nieuwe en goedkopere wervingsmethode in opkomst waarmee deze vacatures snel worden ingevuld én de kosten per nieuwe medewerker flink kunnen dalen: RPO (Recruitment Process Outsourcing). RPO combineert een interim recruiter, met online campagnes. Deze campagnes worden verspreid onder de ideale doelgroep van de vacature, op social media, LinkedIn maar ook relevante jobboards zoals Gemeentebanen. Het gevolg? Veel eigen sollicitanten. Zowel de sourcing en screening als de online campagnes gebeuren volledig vanuit de naam van de organisatie, waardoor het employer brand enorm wordt versterkt en de voordelen van de overheid als goed en aantrekkelijk werkgever extra worden uitgelicht.  

Door het RPO-model vindt Pro Contact zowel mensen die al werkzaam zijn binnen de overheid, als zij-instromers uit het bedrijfsleven, met de juiste ervaring en competenties. Deze zij-instromers vinden het leuk en verfrissend om te werken bij een overheidsinstelling, in plaats van bij een commercieel bedrijf. Intussen werkt Pro Contact al voor heel veel gemeenten en andere overheidsinstellingen waardoor Pro Contact nu veel ervaring en veel goede resultaten heeft bij dergelijke vacatures. Met deze integrale aanpak hebben deze organisaties intussen veel van hun vacatures ingevuld, een lage kost per nieuwe medewerker én besparen zij fors op hun personeelskosten. 

Bronnen

RTL Nieuws. (2023, 19 oktober). Ministeries fors meer kwijt aan externe inhuur: “Overheid betaalt zich scheel”. https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5413862/ministeries-fors-meer-kwijt-aan-inhuur-externen-voor-hersteloperaties

WERKbedrijf. (2022, 4 augustus). Overheid. https://www.werk.nl/arbeidsmarktinformatie/sector/overheid

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Meer weten?

    Download de RPO whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Want to know more?

      Download the whitepaper

      Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!