Het overkomt Noud Baijens (32) regelmatig. Mkb’ers nodigen hem met zijn bedrijf Pro Contact uit om een wervingscampagne op te zetten voor bijvoorbeeld jong personeel in de detailhandel. Maar de wat oudere managers waarmee hij om tafel komt te zitten, willen in eerste instantie vaak niets horen van sociale media.
Noud Baijens

Het liefst gaan die managers via de traditionele manier op zoek naar personeel: ze huren een uitzendbureau in of zetten een vacature op hun website. Maar dat werkt niet of is onnodig duur, zegt Baijens.

“Ik snap het als een directeur niets met sociale media te maken wil hebben”, zegt hij tegen Business Insider. “Maar als hij jonge mensen wil aannemen, moet hij zich daar juist op richten. Dat is waar zijn doelgroep zit. 95 procent van de jongeren tussen de 15 en 25 zit gemiddeld twee uur per dag op Instagram of Snapchat.”

Het is de belangrijkste les die Baijens leerde sinds hij zeven jaar geleden zijn bedrijf oprichtte: weet waar en hoe je met je doelgroep communiceert.

Toen Baijens pas net was begonnen met Pro Contact huurden bedrijven hem nog vooral in voor hulp aan de saleskant. Hij ging op zoek naar potentiële klanten voor bedrijven en haalde die binnen. Inmiddels is dat door de hoogconjunctuur en krappe arbeidsmarkt wel anders. Bedrijven hebben werk genoeg, en dus heeft Baijens zijn businessmodel omgegooid: hij werft nu vooral personeel in plaats van klanten.

“Wij zijn geen uitzendbureau”, benadrukt hij. “Wij zijn een online marketingbureau gespecialiseerd in recruitment. We hebben een team van copywriters, designers en advertentiespecialisten die wel honderd campagnes per week draaien en ervoor zorgen dat bedrijven de juiste doelgroep voor een vacature bereiken.”

Vervolgens zorgt het team ervoor dat het sollicitatieproces zo makkelijk mogelijk is voor de kandidaten, zodat de kans dat de geschikte kandidaat reageert, groot is. Het uiteindelijke aannemen, dat doen zijn klanten zelf.

Omdat hij best begrijpt dat niet ieder bedrijf een onbeperkt budget heeft voor recruitment is hij niet te beroerd om zijn beste tips voor het werven van jongere medewerkers met Business Insider te delen. Dit zijn ze:

1. Begeef je waar je doelgroep is

Ten eerste is het volgens Baijens belangrijk om te bedenken wie je precies zoekt en waar je doelgroep zich bevindt. “Hoe oud is de ideale kandidaat? Wat is zijn of haar achtergrond? Stel jezelf die vragen en probeer er vervolgens achter te komen op welke sociale media die mensen vooral zitten.”

Facebook wordt onder jongeren tegenwoordig veel minder gebruikt dan vroeger, dus waarschijnlijk heb je er meer aan om in te zetten op Instagram, Snapchat en misschien zelfs TikTok. Als je jongere werknemers hebt, vraag hen vooral om advies.

Weet in ieder geval dat het niet voldoende is om je vacature op je website te zetten. “Veel jongeren zijn helemaal niet actief op zoek naar een baan. Als jij je vacature alleen op je website en op een vacaturesite plaatst, komt die niet terecht bij de mensen die je graag wil aannemen.” Je moet je in hun feed zien te manoeuvreren

2. Zorg voor de juiste content

En het liefst sta je dan niet alleen in de tijdlijn van je doelgroep dankzij advertenties die je aankoopt, maar heb je ook nog een beetje leuke content op je eigen profiel staan.

“Een vacature zet je meestal op sociale media als gesponsorde content”, zegt Baijens, “maar vul ook je eigen profiel met leuke posts.” Zo krijgen jongeren een idee van de sfeer van je bedrijf en zijn ze misschien eerder geneigd te solliciteren.

Maar het is niet genoeg om lukraak wat foto’s op Instagram te zetten. “Jongeren slaan op heel andere dingen aan dan ouderen. Ze zijn bijvoorbeeld gewend aan bewegend beeld, zoals video’s en gifjes, en hun woordkeuze is anders.”

“Zorg dus dat je al wat jonge mensen in dienst hebt waar je mee kunt sparren, want de ontwikkelingen volgen zich snel achter elkaar op. Wat vinden zij leuk? Aan wat voor challenges kun je meedoen om je bereik te vergroten? Dat weten zij.”

3. Maak de sollicitatieprocedure zo makkelijk mogelijk

Tot slot: het is zonde als je zo hard je best doet om jongeren op je vacature te laten klikken als vervolgens het sollicitatieproces nog op ouderen is ingericht. “Jongeren zijn niet actief op zoek naar een baan, dus het is belangrijk om het sollicitatieproces zo makkelijk mogelijk te maken”, zegt Baijens.

Maak dus geen lang formulier waarin ze hun eerdere werkervaring moeten opsommen, al hun adresgegevens moeten achterlaten en vervolgens ook nog een motivatie van 300 woorden moeten schrijven. “Die informatie krijg je later in het proces wel, je schrikt er in het begin alleen maar mensen mee af.”

De strategie van Baijens is om het reageren op de vacature heel erg makkelijk te maken, zodat zo veel mogelijk mensen dat doen, om vervolgens in die grote groep te filteren.

“De vacatures die wij maken komen voorbij in de tijdlijn van jongeren”, legt hij uit. “Als ze op ‘reageren’ klikken, vult het systeem automatisch hun e-mailadres en 06-nummer in op basis van de informatie in hun profiel op sociale media. Na nog één klik hebben ze gereageerd, dus het is heel laagdrempelig.”

Vervolgens belt binnen een uur na die klik iemand van Pro Contact met de jongeren om te kijken of ze geschikt zijn. Daarna komt eventueel pas een traditioneel sollicitatiegesprek.

Baijens vindt het volkomen logisch om het sollicitatieproces op deze manier aan te pakken. “Onder deze doelgroep is 80 procent van de sollicitaties via een mobiele telefoon”, zegt hij. “Dus als jouw proces daar niet op is ingericht, is de kans dat je de ideale kandidaat vindt veel kleiner.”

“Het is simpelweg niet meer van deze tijd om sollicitanten vakjes in te laten vullen. Wat maakt het nou uit wat iemands postcode is? In deze krappe arbeidsmarkt is het belangrijker dat iemand solliciteert. Vervolgens is het aan jou om je stinkende best te doen om dat jonge talent binnen te halen.”

Dit interview is geplaatst op Business Insider.


Meer weten over het werven van jongeren via social media? Kom in contact!