Skip to main content

Nieuw talent nodig? Maak employer branding top prioriteit

Een vacature op je website is allang niet meer genoeg om nieuwe collega’s aan te trekken. In tijden van chaos op de arbeidsmarkt werkt een sterk employer brand als een magneet voor potentiële kandidaten. Wees authentiek, herkenbaar en zorg dat de identiteit van je organisatie naar voren komt in de vorm van de missie, visie, kernwaarden, werksfeer en organisatiecultuur.

Het eindproduct, employer branding content, wordt onder andere gepost op social media. Maar vraag je eerst af: wat zal iemand aanspreken? Hoe overtuig ik mensen die al een baan hebben tot  overstappen naar mijn organisatie? Begin met het analyseren van je doelgroep en ontdek wat een ideale kandidaat belangrijk vindt, wat de ideale woon-werk afstand is en wat een marktconform salaris is. En ook niet onbelangrijk: wat is dé manier om iemand over te halen om zijn huidige baan achter te laten voor een nieuwe?

Dé trends op het gebied van employer branding

Iemand overhalen om te wisselen van baan is lastig, maar nodig. Vooral jongeren zijn tegenwoordig op zoek naar een baan met betekenis en impact. Duurzaamheid en innovatie zijn dus aantrekkelijk voor deze doelgroep. Ook diversiteit, inclusiviteit en hybride werken zijn trends waar bedrijven op inspelen als het gaat om employer branding. Pak het wel slim aan, want wie de plank misslaat riskeert een deuk in zijn imago! In de 3 onderstaande voorbeelden lees je hoe je de meest populaire trends succesvol in kunt zetten bij jouw employer branding strategie.

Trend 1: Diversiteit en inclusiviteit

Deze trend is een middel, geen doel. Expliciet benoemen hoe inclusief je organisatie is of dat iedereen zichzelf mag zijn is niet nodig. Als dit belangrijk is voor de identiteit van het bedrijf, voer het dan door in de bedrijfscultuur en -ethiek. Laat vervolgens zien waar de diversiteit en inclusiviteit uit blijkt. Deel bijvoorbeeld dat cv’s anoniem zijn wanneer ze beoordeeld worden of dat er dialogen worden gestart over verschillende culturen binnen de organisatie.

Trend 2: Duurzaamheid binnen de organisatie

Het terugdringen van de carbon footprint, papierloos vergaderen of recyclen: hoe jouw bedrijf ook verduurzaamt, het online delen hiervan trekt een jong publiek aan. Maar de betekenis van “duurzaam” gaat verder dan “goed voor de planeet”. Bij een duurzame of betekenisvolle baan lever je een bijdrage aan de maatschappij. Het aanpakken van sociale of innovatieve uitdagingen, bijvoorbeeld. Heb je vacatures openstaan waar mensen zonder ervaring op mogen solliciteren? Dan pak je een maatschappelijk probleem aan en ben je dus duurzaam bezig. Hier mag je best de rest van de wereld van op de hoogte brengen door middel van een employer branding campagne.

Trend 3: Hybride werken

Hybride werken wordt steeds normaler. Hierdoor is de wereld groter geworden en worden grenzen vervaagd. Woon-werk afstand is daardoor ook minder vaak een drempel en mensen werven vanuit het buitenland wordt steeds normaler en makkelijker. We hebben immers ook de optie om digitaal te vergaderen of overleggen, waardoor het sociale aspect niet verloren gaat. Desondanks is remote werken niet voor iedereen weggelegd. De term kan enthousiasmeren of afschrikken. Daarom is het belangrijk om, als dit van toepassing is, aan te geven dat werknemers de keuze hebben waar ze werken: thuis of op kantoor. Flexibiliteit is dus een top term die nieuwe collega’s zal aantrekken.

Kortom, denk je aan een employer branding campagne voor jouw bedrijf? Wees je dan bewust van wat het bedrijf wil uitstralen en wat de ideale doelgroep zal aantrekken. Dan komt het nieuwe talent vanzelf op je af.


Share