Skip to main content

Snel en efficiënt makelaars werven: hoe doe je dat?

Makelaars werven bij Pro Contact

De vastgoedmarkt is dynamisch, en net zo dynamisch is de vraag naar getalenteerde makelaars. Of je nu een groeiend makelaarskantoor bent, of een ervaren team wilt uitbreiden met nieuwe expertise, het vinden van de juiste professionals kan een uitdaging zijn. Snelheid en efficiëntie zijn cruciaal om de beste kandidaten binnen te halen. Maar hoe pak je jouw werving in de vastgoedbranche aan?

1.   Wie zoek je eigenlijk?

Dit is natuurlijk een belangrijke vraag. Toch hebben veel werkgevers dit niet helder genoeg voor ze aan een gesprek beginnen. En als je niet precies weet wie je zoekt, is de kans groot dat je ook niet de juiste vragen gaat stellen. Voordat je zo’n gesprek ingaat, is het dus belangrijk dat je jezelf vragen als deze stelt:

  • Hoeveel ervaring heeft de ideale kandidaat en wat heeft hij of zij precies geleerd in die tijd? Denk hierbij zowel aan hard skills als aan soft skills.
  • Heeft jouw ideale kandidaat zich in een bepaalde richting gespecialiseerd? Je bent misschien al bekend met de verschillende type makelaars (woningmakelaars, bedrijfsmakelaars, taxateurs, verhuurmakelaars…), dus vergeet deze vraag niet te stellen. Zo kom je er niet alleen achter of iemand bij je openstaande vacature past; je ziet ook of iemand bereid is om door te leren en waar zijn of haar interesses liggen.
  • Hoe zou je de cultuur binnen je organisatie beschrijven? Pas als je dit weet, kan je erachter komen of een kandidaat binnen een team kan passen. Pakken jullie alles heel serieus aan, of is er ruimte voor een grapje? Vind je het belangrijk dat iemand sociaal is, of zijn er ook mensen in je team die wat meer op zichzelf zijn?

Weet je wie je zoekt? Dan kun je op basis daarvan je vragen voor het kennismakingsgesprek gaan voorbereiden. Denk eraan dat je best kunt vragen naar de informatie op iemands cv, maar dat veel belangrijke informatie hier niet op staat. Iemands onderhandelingsvaardigheden, netwerk of digitale expertise zul je dus hoogstwaarschijnlijk zelf uit moeten vragen.

2.   Past je vacaturetekst bij de makelaar die je zoekt?

Je vacaturetekst is je visitekaartje. Je mag er daarom best wat tijd in steken. Zo trek je niet alleen voldoende makelaars aan, maar ook juist die makelaars die passen bij jouw organisatie. En dat is belangrijk, want makelaars die op hun plek zitten, die blijven.

Gebruik jargon dat makelaars begrijpen. Zorg dat dit geen intern vakjargon is (dat jullie alleen binnen de eigen organisatie gebruiken), maar algemeen vakjargon dat in de makelaarswereld veel voorkomt. Makelaars zullen dit herkennen én zien zo dat jij hun vak begrijpt.

Zorg ook dat je genoeg vertelt over wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt. Makelaars kunnen tegenwoordig op veel plekken aan de slag, dus waarom zouden ze voor jou kiezen? Is het de sfeer, of het pakket aan arbeidsvoorwaarden dat hen over zal halen? Zorg dat je dit duidelijk benoemt. Ook foto- en videomateriaal van jouw organisatie kunnen een waardevolle toevoeging zijn aan je vacaturepagina.

3.   Zorg voor een efficiënt sollicitatieproces

De vastgoedwereld beweegt snel, dus je mag het tempo van je sollicitatieproces ook hoog houden. Onthoud dat wanneer iemand solliciteert, hij of zij binnen een mum van tijd al benaderd kan zijn door een andere partij (of zelf nog verder is gaan zoeken). Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat je je kandidaat kwijt bent.

Zorg ook dat je duidelijk blijft communiceren met de kandidaat, zodat hij of zij op de hoogte is van alle stappen in het recruitmentproces. Wijs je iemand af? Zorg dan dat je hier ook duidelijk over communiceert.

Ook digitaliseren kan een slimme keuze zijn voor wie vastgoedprofessionals zoekt. Met een ATS (applicant tracking system) kan je precies bijhouden wie heeft gesolliciteerd, waar je al op hebt gereageerd en in welk stadium van het sollicitatieproces de sollicitanten zich bevinden.

Start met een slimme strategie

Makelaars werven gaat niet altijd van een leien dakje. Daarom is het belangrijk om je zoektocht serieus te nemen en de tijd te nemen om een slimme recruitmentstrategie te bedenken vóór je van start gaat. Dat scheelt je een hoop tijd, en ook in de makelaarswereld is dat een belangrijke factor. Met de juiste vragen tijdens een kennismakingsgesprek en een pakkende vacaturetekst vind jij in no time de makelaar die jij zoekt.

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!