Skip to main content

Sociaal vangnet weerhoudt onbenut arbeidspotentieel van betaald werk

Een derde wil een betaalde baan alleen in geval van acute geldnood

Amsterdam, 21 november 2021 – Doordat er in Nederland zulke goede regelingen zijn voor mensen zonder betaalde baan, is een op de tien Nederlanders die valt onder het onbenut arbeidspotentieel minder gemotiveerd om aan de slag te gaan. Daarnaast zegt 13 procent dat het lucratiever is om gebruik te maken van het sociaal vangnet dan te werken. Zij laten weten netto meer over te houden van bijvoorbeeld een uitkering dan van een salaris. De cijfers komen uit onderzoek van Pro Contact onder 508 Nederlanders die vallen onder de officiële definitie van het onbenut arbeidspotentieel.

De meeste mensen uit het onbenut arbeidspotentieel (61%) willen graag aan de slag en denken binnen een half jaar weer werk te hebben. Daarentegen geeft toch nog zo’n 36 procent aan dat zij alleen in het geval van acute geldnood opzoek gaan naar een betaalde baan.

Huishoudens met jonge kinderen maken financiële overweging om niet te werken

Opvallend is dat onder huishoudens met jonge kinderen (onder 12 jaar) maar liefst 20 procent stelt dat niet werken meer loont dan wel werken. Ook zijn onder deze groep significant meer mensen het eens met de stelling ‘Omdat we in Nederland zulke goede regelingen hebben als je geen betaald werk hebt, ben ik minder gemotiveerd om te gaan werken’ (17%). Willem Bos, creatief directeur bij Pro Contact en initiatiefnemer van het onderzoek: “De onderzoeksresultaten wijzen er sterk op dat door de hoge kosten voor de opvang van jonge kinderen veel ouders de beslissing nemen om niet of veel minder te werken. Dat dit voor hen onder aan de streep voordeliger is, vind ik zorgelijk. Zeker in de huidige tijd waarin het personeelstekort economische stilstand dreigt te veroorzaken, zijn deze cijfers absoluut niet wenselijk.”

Om deze groep toch aan het werk te krijgen is het belangrijk dat werkgevers flexibel werk kunnen aanbieden. 51 procent van het onbenut arbeidspotentieel met jonge kinderen zegt dat dat dit hen zou aansporen om weer te werken. Daarnaast lijkt de bereidwilligheid groot. Meer dan de helft (52%) van hen is bereid om een baan aan te nemen onder het opleidingsniveau.

Willem Bos van Pro Contact: “Het is belangrijk dat we juist nu heel scherp kijken naar hoe we het onbenut arbeidspotentieel weer aan het werk krijgen. Deze groep is nu veel te groot; een dikke miljoen Nederlanders staan aan de zijlijn. Er zal altijd een klein deel zijn dat echt nauwelijks in beweging te krijgen is, maar het grootste deel wil echt wel werken of meer uren draaien. Hoe krijgen we hen weer terug op het werkveld? Allereerst door goed naar deze groep te luisteren en antwoord te krijgen op de vraag waar zij behoefte aan hebben. Ons onderzoek is daar een eerste voorzichtige stap in en flexibiliteit lijkt het antwoord. Met name om vaders en moeders met jonge kinderen te motiveren. Als ondernemend Nederland lijkt me dat geen onoverkomelijke uitdaging om deze groep daarin tegemoet te komen.”

Over het onderzoek:

Dit onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Pro Contact. In totaal namen 508 Nederlanders van 18 jaar en ouder die vallen onder de officiële definitie van het onbenut arbeidspotentieel deel aan het onderzoek. Van hen heeft 34 procent geen betaalde baan en 66 procent een betaalde baan.

Over Pro Contact:
Pro Contact is expert op het gebied van recruitment process outsourcing (RPO) via social media, Google en jobboards in combinatie met een interim recruiter. RPO is een modern, goedkoop alternatief voor traditionele recruitmentvormen zoals uitzenden, detachering en werving- en selectie. Bedrijven vergroten op deze manier hun potentieel en verschijnen automatisch op de kanalen die hun doelgroep gebruikt. Binnengekomen sollicitanten worden door de recruiters van Pro Contact gescreend en gekwalificeerd, waardoor alleen geschikte kandidaten aan de klant worden aangeboden. De kandidaten komen direct bij de klant in dienst zonder een werving- en selectiefee. Met deze aanpak blijven de kosten per hire (CPH) laag. Naast job marketing campagnes staat Pro Contact haar klanten ook bij met het creëren van een unieke employer branding campagnes, het inrichten van werken-bij-sites, seo optimalisatie van vacatureteksten en het maken van vacaturevideo’s. Het bedrijf is actief in branches zoals logistiek, bouw, industrie, zakelijke dienstverlening, IT en de zorg. Pro Contact heeft vestigingen in Amsterdam en Antwerpen. Het bedrijf heeft 45 medewerkers en een omzet van 3,5 miljoen euro. Klanten van Pro Contact in Nederland zijn onder andere autodealer Van Mossel, bouwbedrijf KondorWessels en uitzendbureau Tempo Team.


Share

Laten we starten!

RPO whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Let's get started!

    RPO whitepaper

    Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!