Skip to main content

Van employer branding tot gamification: dit zijn de recruitment-marketingtrends van 2023

Inmiddels weten we dat online mogelijkheden onmisbaar zijn geworden in het wervingsproces. Die mogelijkheden blijven zich elk jaar ontwikkelen. Benieuwd wat komend jaar hot en happening gaat worden op recruitment-marketing gebied? Lees dan snel verder!  

Employer branding blijft op #1 

Jaren terug hadden bedrijven werknemers voor het uitzoeken. Die luxe bestaat tegenwoordig niet meer: door de krappe arbeidsmarkt zijn het de werknemers die nu eisen stellen. Mede door de toenemende vergrijzing kan de krapte op de arbeidsmarkt nog lang aanhouden. Helaas, maar niet getreurd. Met employer branding kun je jouw bedrijf in de spotlights zetten! Het is slim om op te vallen bij je doelgroep, om zo gewilde kandidaten aan te blijven trekken. Dit kun je doen door je bedrijfskernwaarden zichtbaar te maken. Kernwaarden zijn eigenschappen die jouw bedrijf het beste omschrijven. Het liefst wil je hierin ook waarden benoemen die jouw bedrijf onderscheiden van je concurrenten. Wanneer potentiële kandidaten zichzelf herkennen in deze waarden, wekt dit interesse op en solliciteren ze vaker. Start dus zo snel mogelijk met het versterken van je werkgeversmerk!  

De ultieme candidate experience 

De pandemie heeft mensen doen beseffen dat ze meer willen dan geld verdienen en dagen op kantoor spenderen. Ze zijn dus ook veel kritischer geworden bij het solliciteren naar een nieuwe baan. Een positieve candidate experience is daarom belangrijker dan ooit. De candidate experience omvat alle fases die kandidaten doorlopen tijdens het sollicitatieproces. Deze ‘experience’ begint bij het eerste wat kandidaten van jouw bedrijf zien of horen. Dit kan een advertentie zijn, de bedrijfswebsite, maar ook een gesprek met een medewerker uit het bedrijf. Ook heb je misschien gemerkt dat sollicitanten nu een andere houding aannemen. Deze houding verandert van ‘’vinden ze mij leuk?’’ naar ‘’vind ik dit bedrijf bij mij passen?’’. Een goede indruk achterlaten is dus noodzakelijk voor de optimale candidate experience; zo zorg je dat sollicitanten bij jou willen werken en ook willen blijven werken. Onderzoek welke domeinen in het bedrijf optimalisatie vereisen, zodat je een haakse ervaring kunt bieden aan je nieuwe medewerkers! En last, but not least: als werkgever wil je weten wat jouw ideale kandidaat drijft. Tegenwoordig stellen veel kandidaten een hybride werkomgeving en secundaire arbeidsvoorwaarden op prijs, maar wat zijn de voordelen wat jouw specifieke doelgroep aantrekt? Leer je doelgroep goed kennen. Zo kun je pas echt een duidelijk beeld schetsen van je ideale kandidaat en deze aantrekken.  

Soft skills! 

Een andere trend op het gebied van recruitment-marketing is het inzetten op zachte vaardigheden. Hierbij kun je denken aan persoonlijkheidskenmerken, sociale competenties en vaardigheden. In deze krappe arbeidsmarkt is het vinden van kandidaten met de juiste harde vaardigheden namelijk een hele klus geworden. Daarom is het hebben van een papiertje in de juiste richting allang niet meer noodzakelijk. Belangrijker is dat kandidaten de juiste zachte vaardigheden bezitten om de vereiste vaardigheden voor het beroep te kunnen leren. Vereiste vaardigheden, of te wel ‘hard skills zijn meetbare, functionele of technische vaardigheden.Onderzoek of de mogelijkheid bestaat om binnen jouw bedrijf nieuwe medewerkers hierin op te leiden. Ben jij bereid je flexibel op te stellen?  

Is diversiteit in jouw bedrijf al inclusief? 

Een diverse organisatie bestaat uit diversiteit in ras, genderidentiteit, etniciteit, nationaliteit, uiterlijke en niet-uiterlijke beperking en seksuele oriëntatie. Uit onderzoek is gebleken dat een diverse organisatie financieel beter presteert. Ook voelen werknemers zich in een diverse werkomgeving welkom en gewaardeerd. Vooral de jonge generatie vindt diversiteit enorm belangrijk in een werkgever. Het is dus goed om je recruitmentmarketing zo divers mogelijk in te richten. Dit kun je doen door verschillende etniciteiten te laten zien op beeld of door inclusief taalgebruik toe te passen.  

Gamification

Deze recruitment-marketingtrend is een interactief middel dat kandidaten op een leuke en verassende manier uitdaagt en aantrekt. Het test soft- en hard skills die nodig zijn voor een functie. Door een spel in te zetten in het recruitmentproces trek je de aandacht, daag je kandidaten uit en geef je solliciteren een hoge funfactor. Gamification helpt bij het versterken van het bedrijfsimago. Daarnaast kunnen hiermee skills getest worden waarmee je de juiste kandidaten aantrekt. Zo verminder je ook nog eens de tijd dat het kost om iemand aan te nemen; de skill is namelijk al getest. Een win-win situatie! 

En nu: tijd om deze recruitment-marketingtips in te zetten! 

Is jouw bedrijf klaar om deze trends te implementeren? Met deze tips richting recruitment-marketing word jij gegarandeerd de koploper in de recruitmentrace. Heb je nog een beetje hulp nodig? Geen probleem. Wij zijn er om je te helpen 

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Plan een gratis gesprek

[addtoany]

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Meer weten?

    Download de RPO whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Want to know more?

      Download the whitepaper

      Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!