De feestdagen staan voor de deur en dat betekent een periode van reflectie en goede voornemens. Nieuwe toekomstplannen, ook op het gebied van werk, zijn deze tijd van het jaar veelvoorkomend. Tegelijk hebben mensen veel vrije tijd en neemt het social mediagebruik toe. Veel tijd dus om te scrollen door Facebook, Snapchat, Instagram en LinkedIn.
Zo zet je social media campagnes in om personeel te werven

Een goed moment om vacatures uit te zetten op de plek waar de meeste mensen zich tijdens deze periode bevinden: hun social mediafeeds. Toch is dit in België nog geen veelvoorkomende aanpak, ondanks de huidige arbeidsmarktkrapte. Directeuren en managers zijn het gewend om uitzend-, interim- of selectiekantoren tegen relatief hoge tarieven in te zetten. Of ze delen de vacature alleen op de eigen website en VDAB. Met als gevolg dat er onnodig veel geld, tijd en energie wordt geïnvesteerd in de rekrutering van nieuw personeel.

Het is tijd voor verandering, vindt Noud Baijens, ondernemer en directeur van Pro Contact. Sinds september heeft het online recruitmentbureau een vestiging in Kontich en timmeren ze daar met een team van online marketeers, recruiters en verkopers hard aan de weg om de Belgische markt te veroveren. Hoe precies? Dat geeft hij mee in drie tips over op welke manier je spraakmakende vacatures verspreidt via social media en zo aan je nieuwe medewerkers komt.

1. Breng in kaart waar jouw doelgroep veel tijd doorbrengt

“Maar 43 procent van de Belgische bedrijven is actief op Facebook. Meestal voor het verkopen van producten”, vertelt Baijens. “Maar wanneer je bijvoorbeeld jonge mensen of arbeidersprofielen wilt werven, zijn Facebook en Instagram dé kanalen om deze doelgroep te bereiken.” Zo begeeft 90 procent van de jongeren tussen de 15 en 25 jaar oud zich gemiddeld twee uur per dag op Facebook of Instagram.

“Naast jongeren focussen wij ons ook op het werven van arbeidersprofielen, zoals mecaniciens, techniekers, magazijniers, metsers, operatoren, werfleiders en chauffeurs. Je hebt in België 7,3 miljoen actieve Facebookaccounts, 3,6 miljoen LinkedIn-accounts en 3,2 miljoen op Instagram. Het overgrote deel van de beroepsbevolking begeeft zich hier dus wel. Bediendes vind je natuurlijk weer goed via LinkedIn. Het mooie aan social media is dat je erg gericht kunt targeten. Denk daarom goed na over hoe jouw ideale doelgroep eruitziet.”

‘Door actief te targeten op de kanalen waar mensen zich veelvuldig bevinden in hun vrije tijd, zorg je voor interesse in en awareness van je bedrijf.’

Leeftijd, opleiding, functie, woonplaats en online surfgedrag zijn slechts enkele voorbeelden. “Het is goed om te beseffen dat het grootste gedeelte van de mensen latent werkzoekend is. Hiermee doel ik op de groep die niet actief op zoek is naar een nieuwe baan aangezien zij die al hebben. Het plaatsen van de vacature op een vacaturesite heeft dan weinig effect. Door ze actief te targeten op de kanalen waar zij zich veelvuldig bevinden in hun vrije tijd, zorg je voor interesse in en awareness van je bedrijf. Jouw vacatures komen zo op hun feed terecht tussen hun favoriete voetbalclub, sneakers en influencers.”

2. Maak de drempel om te solliciteren zo laag mogelijk

Heb je de interesse gewekt van een potentiële kandidaat, dan is het van cruciaal belang om het sollicitatieproces zo gemakkelijk mogelijk te maken. “Het invullen van een grote hoeveelheid gegevens schrikt af, net als het schrijven van een motivatiebrief”, vertelt Baijens. “Deze informatie kun je ook in een later stadium nog achterhalen. In een krappe arbeidsmarkt is het al ontzettend prettig als een kandidaat zich überhaupt bij jouw bedrijf meldt. Zorg er daarom eerst voor dat de potentiële kandidaat op een zo gemakkelijk mogelijke manier kan solliciteren. Wij zetten hiervoor sollicitatieformulieren in, waarbij het social mediakanaal automatisch iemands naam, emailadres en gsm-nummer invult. Het solliciteren wordt zo dus super laagdrempelig gemaakt.”

‘Onze verwachting is dat in 2020 het inzetten van recruitment middels social media steeds meer zal worden omarmd.’

Baijens merkt dat een sollicitatieproces, dat op deze manier is ingericht, nog maar weinig voorkomt in België. “Waar we in Nederland vooral de kmo-markt bedienen, zijn de bedrijven in België nog wat onbekend met betrekking tot online recruitment. We werken voor grote namen als Willy Naessens, Sarens, Van Moer Transport, Synergie Jobs en Accent Jobs, maar zien dat de Belgische kmo’er nog graag vasthoudt aan haar traditionele recruitmentpartners. Onze verwachting is dat in 2020 het inzetten van recruitment middels social media steeds meer zal worden omarmd.”

3. Creëer prikkelende content

Tot slot vertelt Baijens wat de kracht is van prikkelende content. “Dit wordt nog wel eens onderschat. Maar de manier waarop de vacature is ingestoken kan echt het verschil uitmaken. Want hoe vertaal je de vacature naar prikkelende content en sollicitaties van de juiste personen? Hiervoor hebben wij een team van copywriters, designers en advertentiespecialisten die de meest creatieve ideeën bij onze klanten werkelijk maken. Een 3D-rondleiding op de toekomstige werkplek of solliciteren via Whatsapp? Het is allemaal mogelijk en betaalbaar voor de kmo.” Daarnaast maak je gemakkelijk voor eenzelfde vacature meerdere teksten, die je in verschillende regio’s target. “Dit betekent dat in België, zowel in het Frans als Nederlands, voor dezelfde job een campagne kan worden gedraaid, zonder extra kosten.”

Dit interview is geplaatst op fokus-online.be


Wil je ook een social media campagne starten? Laat hier je gegevens achter, dan bellen we je snel op om de mogelijkheden te bespreken.