De impact van AI op HR-werving

AI wordt in veel branches steeds belangrijker. Ook binnen de recruitmentsector worden AI-tools steeds vaker ingezet. Voor specialisten op het vlak van HR-werving is AI ook niet vreemd: zij gebruiken diverse tools om verschillende onderdelen van hun werk te vergemakkelijken en te versnellen. Benieuwd hoe zij hun HR werving en selectie efficiënter maken met behulp van kunstmatige intelligentie? We vertellen het je in deze blog!
Efficiëntere werkprocessen
Via AI kunnen specialisten binnen HR-recruitment verschillende processen binnen hun HR-werving automatiseren. Het screenen van cv’s, bijvoorbeeld. Je kunt cv’s tegenwoordig al binnen een aantal seconden laten analyseren, filteren en beoordelen op basis van de criteria die je vooraf hebt aangegeven. Zo match je binnen een extreem korte tijd passende kandidaten met vacatures; een fijn gegeven voor wie een ruime keuze aan kandidaten heeft. Daarnaast kan het zorgen voor een hogere kwaliteit onder de kandidaten die je doorzet naar de volgende fase. Win-win, dus.
De rol van chatbots in het sollicitatieproces
Ook voor de sollicitant zelf kan de opkomst van AI in HR een verschil maken. Zo bestaan er bijvoorbeeld chatbots waarmee kandidaten die afkomen op een jobmarketingcampagne binnen een uur volledig geautomatiseerd de belangrijkste screeningsvragen kunnen beantwoorden via WhatsApp. Daarmee worden de ongeschikte kandidaten direct uit het proces gefilterd. Schenk bespaarde bijvoorbeeld zeeën van tijd toen de organisatie ervoor koos om de chatbot Recrubo in te zetten. Nog een voordeel van zo’n chatbot: het maakt solliciteren ook makkelijk en snel voor de kandidaat. Zo laat je gelijk een fijne indruk achter én verklein je de kans dat iemand afhaakt. Bedenk je vooraf wel of deze toevoeging past bij jouw doelgroep. Vooral voor jonge mensen, die behendig zijn met social media en vaak in de weer zijn met hun telefoon, kunnen chatbots een interessante optie zijn.
Objectiever werven in HR
Helaas is het zo dat nog steeds niet iedere recruiter even objectief is wanneer het op het selecteren van kandidaten aan komt. Discriminatie, op welk vlak dan ook, is ook in 2025 nog een terugkomend probleem in de recruitmentsector, waaronder binnen HR-werving. Gelukkig kent kunstmatige intelligentie geen kleur (of, niet zoals wij dat kennen). Een AI-tool zal ook niet discrimineren op leeftijd. En dat is fijn, want volgens de Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie is discriminatie op geen enkel vlak toegestaan in de recruitmentbranche. Let wel op dat dit alleen zo is wanneer een AI-tool getraind is op datasets die geen vooroordelen bevatten.
Voorspellende analyses
Als een HR-afdeling een superkracht zou kunnen kiezen, zou dat waarschijnlijk de gave zijn om de toekomst te kunnen voorspellen. Goed nieuws: dit is precies wat AI-tools zoals ChatGPT doen. Dit zijn namelijk voorspellingsmodellen. Dat kun je dus ook inzetten voor je HR-werving. AI-tools kunnen trends en patronen in data herkennen en analyseren, zoals verloopcijfers of toekomstige behoeften van je personeel. Dit kan een HR-recruitmentteam helpen bij het nemen van strategische beslissingen. Let op: je kunt nooit 100% vertrouwen op de krachten van AI. Er is veel mogelijk, maar het is geen magie.
Zijn er ook gevaren van AI binnen HR-werving?
Ja, die zijn er zeker. AI-tools zoals ChatGPT halen hun informatie van alles wat op het internet staat. Dat betekent ook dat foutieve informatie eveneens meegenomen wordt in de databank. Je bent dus volledig afhankelijk van de kwaliteit van deze data. Daarnaast bestaat er een risico op een datalek of privacyschending. Bedenk dus goed of de voordelen van het gebruik van AI in HR voor jou opwegen tegen de risico’s.
Het menselijke deel van HR-recruitment
Kunstmatige intelligentie kan dus zeker een goede toevoeging zijn aan jouw recruitmentproces. Het kan het vergemakkelijken en versnellen; voor het team van recruiters én voor de kandidaat. Voor de recruiters betekent dit dat ze meer tijd overhouden voor het menselijke en strategische aspect van hun werk, zoals goede, doortastende gesprekken met kandidaten. Vergeet ook niet dat recruitment en HR menselijke vakken zijn: het draait uiteindelijk om de mens, dus vervang niet te veel door automatisering en bots.