Skip to main content

Dit wordt de impact van de nieuwe flexwet (en een populair alternatief)

Dit wordt de impact van de nieuwe flexwet (en een populair alternatief)

Het kabinet-Rutte IV heeft het afgelopen jaar een aantal nieuwe wetten ingevoerd die moeten zorgen voor een stuk meer zekerheid voor flexwerkers. Deze wetten, die de uitzendconstructie praktisch aan banden leggen, zijn nu ter advies voorgelegd aan de Raad van State. Daarbovenop heeft de Europese Commissie er op 19 juni jl. op aangedrongen dat van de Nederlandse overheid de arbeidsmarkt aanpakt op het gebied van flexwerk. Dat is op dit moment namelijk zó goedkoop in ons land dat werkgevers veel minder bereid zijn om te investeren in eigen personeel. Zo’n nieuwe flexwet is dus hard nodig, maar welke gevolgen heeft het voor uitzendbureaus en hun klanten?

 

Alles over de nieuwe flexwet: Wet Meer zekerheid flexwerkers

De “Wet meer zekerheid flexwerkers”, heet het belangrijkste wetsvoorstel. En zoals de naam al zegt: de wet is voordelig voor flexwerkers en uitzendkrachten. Of werkgevers (en daarmee uitzendbureaus) er ook zo blij mee zijn, daar valt nog over te twisten. Samengevat bestaat de wet uit drie nieuwe maatregelen:

  • Nulurencontracten worden afgeschaft. Dat heeft verschillende voordelen voor oproepkrachten, zoals meer inkomenszekerheid en voorspelbaarheid.
  • De maximale uitzendtermijn wordt verkort van 78 naar 52 weken, en het maximale aantal contractverlengingen gaat van 6 contracten in 4 jaar naar 6 contracten in 2 jaar. Zo wordt de totale uitzendtermijn dus maximaal 3 jaar.
  • Er wordt een eind gemaakt aan draaideurconstructies: na de uitzendtermijn van 3 jaar wordt er verlengd met een vast contract. Als een werkgever hier niet voor kiest, moet er 5 jaar gewacht worden tot een flexwerker opnieuw in tijdelijke dienst mag worden genomen.

 

Impact op uitzenders (uitleners)

Voor uitzendbureaus wordt de wet- en regelgeving een stuk strakker en complexer. Samenwerken met een uitzendbureau wordt voor inleners duurder, omdat flexwerkers minder lang tijdelijk in dienst kunnen nemen. Daarom wordt het voor veel bedrijven aantrekkelijker om nieuwe medewerkers op de eigen payroll aan te nemen.

Stof tot nadenken en tijd voor verandering in de uitzendwereld, dus. Hoewel de uitzendconstructie niet zal verdwijnen (voor bepaalde sectoren is dit natuurlijk nog steeds een aantrekkelijke manier om vacatures in te vullen), zullen veel bedrijven toch meer focus leggen op het aannemen van werknemers in loondienst, door middel van verschillende modernere wervingsmethodes.

 

Impact op bedrijven (inleners)

Werken met uitzendkrachten wordt een dure hobby voor bedrijven: de uitzendtermijn wordt ingekort, er moet sneller een contract aangeboden worden en bedrijven zitten dus veel sneller aan inleners vast, met alle gevolgen van dien.

Dit betekent dat het inlenen van uitzendkrachten niet meer altijd ‘the way to go’ wordt voor bedrijven. Op de lange termijn zal de focus komen te liggen op het aannemen van werknemers in loondienst. De aandacht zal dus verschoven moeten worden naar het eigen hiring proces, de employer branding strategie en een sterke algemene recruitmentstrategie.

 

Eigen payroll vergt een andere manier van werven

Personeel inlenen wordt dus een stuk minder aantrekkelijk, minder flexibel en duurder. De focus van deze bedrijven zal verschuiven van het werven van flexibele inleners naar het werven van personeel op de eigen payroll. Helaas is het nog niet zo makkelijk om zelf mensen te werven. De concurrentie is moordend en veel bedrijven hebben simpelweg niet de tijd of kennis om efficiënt op zoek te gaan naar kandidaten om hun vacatures in te vullen. Behalve een eigen recruiter heb je hier tegenwoordig namelijk ook een gehele marketingafdeling voor nodig.

 

Blijvende krapte op de arbeidsmarkt

De krapte op de arbeidsmarkt blijft op deze manier nog wel even voortduren. Voor bedrijven die nu inlenen via uitzendbureaus wordt het des te belangrijker om de focus te verleggen naar mensen in loondienst; alleen zo komen ze af van duurdere inleen. De Europese Commissie dringt er daarnaast bij de Nederlandse overheid op aan om bedrijven meer te sturen in de richting van creatieve recruitmentoplossingen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het inzetten van onbenut arbeidspotentieel, zoals mensen met een migratieachtergrond en parttimers.

Bron: Flexnieuws en De Limburger

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Ben jij op zoek naar nieuw personeel?

Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.

Lees onze whitepaper

  • Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
  • Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
  • Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Download onze whitepaper

Ik wil een adviesgesprek

  • Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
  • Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
  • Geen verplichtingen.
Plan een adviesgesprek

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Waar mogen we de whitepaper naar toe sturen?

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Meer weten?

      Download de RPO whitepaper

      Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

        Want to know more?

        Download the whitepaper

        Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!