Skip to main content

Haal optimaal rendement uit je Google Search campagne

In een complete job marketing strategie mag Google Search niet ontbreken. Waar Facebook en Instagram de latent werkzoekende verleiden, gebruik je Google Search voor de personen die actief bezig zijn met een jobswitch. En de cijfers liegen niet: 73% van de zoekopdrachten naar een nieuwe baan begint op Google. Job marketing in optima forma, want met behulp van Google Search kan jij ervoor zorgen dat jouw vacature tussen de zoekresultaten naar boven komt. In deze blog leggen wij stap voor stap uit hoe je het optimale rendement uit je campagne haalt.

Stel jezelf eens voor dat je op banenjacht gaat. Wat doe je dan als eerste? Grote kans dat je begint met een zoekopdracht op Google. Onze advertentiespecialisten gebruiken Google Search als onderdeel van job marketing campagnes als vindplaats voor actief werkzoekenden. Het is een van de opties in het advertentiepakket dat is ontwikkeld door de welbekende Amerikaanse techreus. Naast Search – waarbij je adverteert in de resultaten van de zoekmachine – biedt Google ook advertentiemogelijkheden via Display en YouTube aan. Hier besteden we in een volgende blog aandacht aan.

Terug naar Google Search. Want de manier waarop je het inzet als job marketing tool, verschilt fundamenteel van Facebook en Instagram. Allereerst is daar de vorm. Waar Facebook en Instagram advertenties zowel tekst als beeld bevatten, bestaat een search advertentie alleen uit tekst. Een ander groot verschil is de route die een sollicitant aflegt. Je hebt namelijk altijd een landingspagina nodig, bijvoorbeeld de vacaturepagina, terwijl je bij Facebook en Instagram direct op het platform zelf kunt solliciteren.

Het derde grote verschil is de advertentiebouw. Een job marketing campagne via Google Search begint altijd met een zoekwoordenanalyse, waarbij een advertentiespecialist van Pro Contact zich zo goed mogelijk verplaatst in een potentiële sollicitant. Hoe beter jij je als marketeer kunt verplaatsen in de denkwereld van de persoon waar je naar op zoek bent, hoe gerichter je de zoekwoorden van hem of haar vooraf kunt voorspellen. Deze lijst met zoekwoorden vormt de basis van de campagne.

Google Ads – de advertentietool van Google – fungeert hier als een soort Marktplaats. Jij kunt als adverteerder precies zien wat je per klik betaalt voor een specifiek zoekwoord of zoekwoordencombinatie. Daarnaast kun je zien hoeveel concurrentie je hebt op een zoekwoord, wat een goede indicatie is hoe vaak jouw vacature straks daadwerkelijk in de zoekresultaten van de campagne naar voren komt. Hoe beter een advertentiespecialist de zoekwoorden bij elkaar vindt, hoe hoger de return on investment voor jouw job marketing campagne. De sweetspot van een Google Search campagne is een lage cost per click (CPC) in combinatie met lage concurrentie. Juist om deze reden is het belangrijk dat een campagne continu wordt geoptimaliseerd.

De voordelen

Google Search heeft een aantal voordelen binnen een job marketing campagne. Omdat Google de belangrijkste en meest populaire zoekmachine is, weet je dat jouw vacature automatisch veel bekijks gaat trekken. Een ander groot voordeel is de fase waarin een sollicitant zich bevindt. Een werkzoekende die intikt “vacature loodgieter Amsterdam” geeft met deze zoekterm eigenlijk al aan dat hij heel gericht op zoek is naar een nieuwe baan in een specifieke regio. Je hoeft iemand dus niet meer te overtuigen dat hij moet nadenken over een nieuwe uitdaging.

Nog een prettige bijkomstigheid is dat je bij Google afrekent per klik. Je kunt dus naar hartenlust experimenteren met zoektermen. Of je nou een of duizend zoektermen selecteert: pas als iemand klikt op de link, betaal je.

De nadelen

Moet iedere job marketing dan verplicht Google Search bevatten? Nee, is ons antwoord. Vergeleken met andere advertentieplatforms zitten er namelijk ook nadelen aan. Omdat je het altijd gebruikt in combinatie met een externe landingspagina, zal niet iedere klik ook daadwerkelijk leiden tot een sollicitatie. Je bent dus afhankelijk van de kwaliteit van je landingspagina. Als je website niet op orde is, kun je wellicht beter Instagram en Facebook inzetten.

Ook de zin ‘onbekend maakt onbemind’ gaat op voor adverteren via Google Search. Jouw vacature wordt alleen zichtbaar bij die personen die actief zoeken naar een dergelijke vacature. Iemand die alleen een latente behoefte heeft, zal je dus niet bereiken.

Google Search biedt iedereen de kans om met zijn job marketing campagne de massa te bereiken. Je moet alleen wel bereid zijn om je te verdiepen in de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Het online team van Pro Contact, bestaande uit copywriters, marketeers en advertentiespecialisten helpt je graag op weg. Neem contact met ons op via onderstaand formulier!

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Plan een gratis gesprek

[addtoany]

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Meer weten?

    Download de RPO whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Want to know more?

      Download the whitepaper

      Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!