Een berichtje van Noud Baijens op Linkedin: ‘Hi Sander, zit nu op Ibiza jouw blad te lezen. Kun je mij vertellen hoe ik zonder vermoeiende pr-bureaus in de Quote kom?’ Kijk, daar houden we van. Met zijn Pro Contact trapt Baijens professioneel deuren in, dus zo’n koud Linkedin-berichtje is peanuts.
Foto: Joris den Blaauwen

‘Ik begon te werken bij Vapro, een opleider voor proces operators, het bedrijf van mijn oom. Hij stalde mij in Roemenië, in de tijd dat het net bij de EU kwam. Daar konden we lekker Europese subsidies opslurpen. Een geweldige tijd, met een opkomende internationale scene in Boekarest. Ik was salesmanager en vloog met propellorvliegtuigjes het hele land door.’

Na nog anderhalf jaar in Nederland te hebben gewerkt als consultant voor Vapro, wilde Baijens ondernemen. Hij had ook wel een idee. ‘In mijn studententijd werkte ik een halfjaar bij Van Lanschot, waar ik heb leren bellen. Ik moest vermogende klanten overtuigen een afspraak te maken. Eigenlijk werkten we net als jullie: gewoon de KvK doorscrollen op zoek naar lui met een vermogen van minimaal 7,5 ton. En dan maar bellen. Vanaf dat moment ben ik me gaan bekwamen in de voorkant van sales: het intrappen van deuren.’ Baijens startte Pro Contact, gespecialiseerd in cold callen. ‘De eerste jaren deed ik salescampagnes, aanvankelijk gewoon vanuit mijn huiskamer. Met goede instructies en trainingen bleken we daar vaak beter in te zijn dan de klanten. Wij knallen onze telemarketeers bij de opdrachtgever zelf, waardoor je directe kennisdeling krijgt én de klant precies weet wat hij krijgt. Telemarketeers kunnen bij ons doorgroeien met salestrainingen, zodat het geen duiventil wordt.’

Het bedrijf is gegroeid naar dertig man en het zwaartepunt is verschoven van sales naar recruitmentcampagnes. ‘Toen ik begon wilde iedereen klanten, nu wil iedereen personeel. Het is een hoogconjunctuur. Nou, prima, lekker van genieten, maar wél doorpakken. Dat hebben we gedaan, want 80 procent van onze omzet komt nu uit onze recruitmentcampagnes. Bovendien hebben we niet de minste klanten: Randstad, Jumbo en Philips, om er een paar te noemen. Voor onze salescampagnes werkten we vaak voor de mindere goden.’ De echte groei in recruitment moet spelenderwijs komen. ‘We zijn ons nu aan het specialiseren in gamified recruiten; denk aan een elektromonteur die online een stoppenkast moet nabouwen. Je bouwt de werkomgeving na en laat de kandidaat op een leuke manier converteren. Het werkt als een gek en wij zijn er goed in. Je moet in deze markt vernieuwend zijn, daar slaan vooral grote klanten op aan. Het is ook efficiënt, want je kunt op de landingspagina meteen een assessment inbouwen.’ En de omzet? ‘We draaien tussen de 1,5 en 2 miljoen euro en starten elke week drie tot vijf nieuwe klanten op. We krijgen betaald voor de uren die we maken.’ 

Niet de gangbare no cure no pay dus? ‘Nee, en toch zijn we veel goedkoper dan welk recruitmentbureau ook. Het advertentiebudget gaat ook meteen naar social media; dat is nooit weggegooid geld. Randstad en Tempo Team werken graag met ons, omdat wij de krenten uit de pap halen. Ik heb nog nooit een kortingsvraag gekregen, dus het zal wel goed zijn.’ 

WAT VINDT DE EXPERT?

Marlot Anna Cruiming (29), ceo Jobbird Worldwide: ‘Met de huidige lage werkloosheid heeft iedereen in Nederland een job,dus moet je met iets spannends op de proppen komen om binnenlandse en buitenlandse kandidaten te trekken. Deze manier van gamification is een geweldig idee om de juiste doelgroep aan te spreken. Wat ik me wel afvraag is hoe je de conversie hoog en de kosten laag houdt. De grote uitdaging: kun je genoeg kandidaten leveren?’

(Bron: Quote 500, nr.229) september 2018 door: Sander Schimmelpenninck


Meer weten over social selling via LinkedIn?