Het Amsterdamse RPO bureau Pro Contact heeft het afgelopen jaar een team opgezet dat zich volledig richt op de IT-sector. Met deze stap wil het bedrijf zich nog nadrukkelijker bezighouden met het werven van IT professionals op alle niveaus. De stap volgt op een steeds groter wordende klantenportefeuille in deze sector. Het team is met name verstevigd met online marketeers en recruitment consultants met een achtergrond in de IT. Martijn van Steenbeek, mede-eigenaar van Pro Contact licht toe: “Wij merken dat IT bedrijven vaak een extreem specifieke wens hebben qua vaardigheden. Dat vereist collega’s die precies snappen waar de nuance ligt. Zelfs als een CV niet helemaal overeenkomt met de functie-eisen, weten wij snel of dit een potentiële match is.”

Solliciteren met je code

Omdat in de IT de krapte op de arbeidsmarkt hoger is dan in andere sectoren, is het belangrijk om direct met de juiste content werkgevers op de kaart te zetten. Het IT-team van Pro Contact ontwikkelt content en campagnes die niet alleen appelleren aan de doelgroep, er wordt ook rekening gehouden met de manier waarop IT’ers graag het eerste contact leggen. IT’ers zijn van nature vaak wat introverter. En ze houden niet van opscheppen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te solliciteren met je GitHub profiel. Een stuk persoonlijke code zegt in de IT vaak veel meer dan een CV. 

Employer branding

Daarnaast is het van groot belang dat via employer branding campagnes een eerlijk verhaald wordt verteld over wie de werkgever is. IT’ers zitten gemiddeld genomen langer bij een werkgever, dus als je hen wilt overtuigen van een overstap, moet je goed kunnen uitleggen waarom ze juist jou moeten kiezen. Het creatieve team van Pro Contact brengt deze EVP (employee value proposition) in kaart, en vertaalt deze naar leuke concepten. Kun je je salaris bijvoorbeeld laten uitkeren in cryptovaluta? Mag je zelf je werktijden kiezen, of bepaal je zelf of je werkt vanuit het kantoor in Amsterdam of je vakantiehuis in Bali? Allemaal unieke kenmerken, die in een krappe arbeidsmarkt net het verschil kunnen maken.

Universeel en internationaal

Zoals in iedere niche, heeft ook de IT bepaalde platforms die extra succesvol zijn in het werven van nieuw personeel. Bekende vindplaatsen voor techtalent: Reddit, GitHub en Stack Overflow. Pro Contact heeft veel geïnvesteerd in kennis op dit gebied, welke direct wordt ingezet. Daarbij kijkt het bedrijf ook over de landsgrenzen heen. De voertaal in IT is vaak al Engels, en juist ook de programmeertalen zijn universeel over de hele wereld. Een nieuwe software developer kan met hetzelfde gemak geworven worden in India, Roemenië als in Rotterdam.

Het internationale karakter van IT vraagt ook andere vaardigheden van recruitment consultants. Naast technische kennis, moeten de recruitment consultants kennis hebben van culturele verschillen. Niet zelden heb je gesprekken met Indiërs en Oost-Europeanen, die gewend zijn aan andere sollicitatieprocessen.

Toekomstplannen

Pro Contact behoort al jaren tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland, en investeert de komende periode in verdere groei en uitbreiding van haar RPO-dienstverlening. Van Steenbeek vult aan: “RPO is een moderne en goedkope manier van personeel werven. Wij doen alles wat een traditioneel recruitmentbureau doet, maar dan alles uit naam van de klant. En dat tegen een vaste maandelijkse investering.” Aanvankelijk werkt het IT team vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam.

 


Benieuwd wat Pro Contact voor jouw bedrijf kan betekenen? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.