Skip to main content

Zoek je collega’s? Werk aan je werkgeversmerk

Het hebben van een sterk werkgeversmerk wordt steeds belangrijker voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuw personeel. De indruk die je achterlaat bij potentiële nieuwe collega’s is namelijk minstens zo belangrijk als weten wie je zoekt. Wij vertellen je alles over het werkgeversmerk (of employer brand), en hoe het een positieve impact gaat hebben op jouw zoektocht naar personeel.  

Wat verstaan we onder een werkgeversmerk?

Je werkgeversmerk is hoe de arbeidsmarkt jou als werkgever beschouwt. Misschien ken je het woord “werkgeversmerk” niet, maar “employer brand” wel. Dit is de Engelse vertaling van de term. “Employer branding” is dan ook de weg naar een sterk employer brand toe. 

Het belang van een sterk werkgeversmerk (of employer brand)

Je employer brand of werkgeversmerk is meer dan alleen een mooie werken-bij pagina. Bij elke stap die je zet en media-uiting die je doet hoor je te denken: “welk effect kan dit hebben op de mensen die ik zoek, of mijn huidige collega’s?” Jouw keuzes horen de ideale kandidaat aan te trekken en collega’s te behouden, niet af te stoten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een passende tone of voice (zoek je mensen die tegen een geintje kunnen, of maak je het formeler?), beeldmateriaal (foto’s en filmpjes gemaakt op de werkvloer, die laten zien hoe leuk het bij jullie is) en verhalen van medewerkers. Zo geef je websitebezoekers online al een kijkje in de keuken. Denk ook aan het geven van persoonlijke aandacht, zoals bijvoorbeeld een presentje bij een belangrijke gebeurtenis in het leven van je medewerkers.

Normen, waarden, missie en visie

Als bedrijf ben je meer dan alleen de service of het product dat je verkoopt. Het is belangrijk om een concreet doel voor ogen te hebben, op de korte en lange termijn. Dream big, deel het met de hele wereld en houd iedereen op de hoogte van elke stap die je zet om die droom waar te maken. Zo kom je zelfverzekerd over, en dat mag best! Het feit dat je een doel voor ogen hebt, betekent ook dat de situatie nu nog niet perfect is. Wees dus ook eerlijk en stel je kwetsbaar op. Die transparantie is juist aantrekkelijk. Benoem ook je normen en waarden op je werken-bij pagina: zo weten bezoekers precies of je bedrijf bij ze past en komen ze niet voor verrassingen te staan. Het geeft ook een concreet beeld over hoe je bedrijf in elkaar zit. Hoe concreter, hoe beter.

Tips voor het employer brand van je dromen

Zorg dat je realistisch blijft. Je kunt alles veel mooier maken dan het eigenlijk is, maar vaak wordt dat toch niet geloofd. Daarnaast zien je nieuwe collega’s al snel hoe de vork echt in de steel zit, en als dat ze niet zint stappen ze vaak al snel op. Het is niet erg om je kwetsbaar op te stellen, zolang je ook vermeldt hoe je de toekomst voor je ziet en waar je hard aan werkt. Die eerlijkheid wordt juist gewaardeerd! Nog een tip: deel de stappen die je zet in je employer branding ook op sociale media. Dat houdt je huidige medewerkers ook gebonden aan het proces. Employer branding gaat namelijk niet alleen over het aantrekken van nieuw personeel, maar ook over het behouden van huidig personeel!

Heb jij behoefte aan employer branding?

Kan jouw werkgeversmerk wel een opkikker gebruiken? Kom in contact, dan starten we samen jouw employer branding traject. Zo maakt Pro Contact het voor jou makkelijker om nieuwe collega’s aan te trekken en huidige medewerkers te behouden.

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Direct contact

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Meer weten?

    Download de RPO whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Want to know more?

      Download the whitepaper

      Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!