Skip to main content

10 vragen voor 10 jaar Pro Contact

In december 2012 startte het hele spektakel. Dat begon niet zo uitbundig en groots als je misschien had gedacht: Noud Baijens begon namelijk op een kleine zolderkamer met het maken van keiharde salesafspraken. Naast het closen van deals had Noud gelukkig nog wat vrije tijd over om op het voetbalveld te staan, waar hij zijn online troef tegenkwam: Martijn, de man die vanaf 2016 Pro Contact versterkte en samen met Noud de hele onlineafdeling op heeft gezet. Vanaf dat moment verschoof de focus van Pro Contact langzaam maar zeker van salescampagnes naar recruitmentcampagnes. Martijn zorgde er op zijn beurt weer voor dat creatief directeur Willem de KNVB inruilde voor Pro Contact.

Om hier wat dieper op in te gaan, volgen er nu 10 vragen, beantwoord door Noud Baijens.

1. Hoe ben je begonnen?

‘’Tijdens mijn studententijd werkte ik in de sales. Ik werkte gewoon vanaf mijn studentenkamer in de Rivierenbuurt. In deze tijd ben ik erachter gekomen dat sales mij erg goed ligt. Het werk was flexibel in te richten en het verdiende erg goed. Ik hoefde maar een paar uurtjes te werken en dan had ik alweer genoeg verdiend om de kroeg in te gaan met vrienden. Nadat ik mijn master had afgerond ben ik voor mijn oom gaan werken in Roemenië. Ik kom uit een ondernemend gezin, dus ondernemen is mij met de paplepel ingegoten. Daarom wilde ik zelf ook gaan ondernemen en mijn oom hielp mij hierbij. Hij was de eerste aandeelhouder van Pro Contact en zorgde voor mijn eerste klanten. Daar ben ik hem nog steeds erg dankbaar voor.’’

2. Wie was je eerste medewerker?

‘’Dat was Ed uit Haarlem en Ed en ik hebben toen lief en leed met elkaar gedeeld. Wij werkten samen vanuit de huiskamer en op een gegeven moment is daar een tweede medewerker bijgekomen. Toen werd de woonkamer wel erg klein en werd het tijd om op zoek te gaan naar een kantoor. Dit werd het kantoor op het Orlyplein in Amsterdam.’’

3. Waar heb je jouw compagnons leren kennen?

‘’Ik heb Martijn leren kennen bij het voetballen en we klikten meteen heel goed. Martijn heeft het stukje online marketing toegevoegd aan Pro contact. Willem is via Martijn bij Pro Contact gekomen. De deal met Willem is tijdens een Ajax-wedstrijd rondgemaakt. Wij zijn met z’n drieën stuk voor stuk anders. Willem staat als creatieve vogel contra aan mij en Martijn zit daar tussenin. Doordat wij alle drie verschillend zijn werkt dat juist heel goed voor de organisatie. Daarnaast kennen we elkaar door en door, ook op privégebied. We zijn niet alleen collega’s maar ook vrienden.’’

“Doordat wij alle drie verschillend zijn werkt dat juist heel goed voor de organisatie.”

4. Werken met vrienden is voor veel mensen een no-go en dan werk jij ook nog met je partner Yanouk, hoe zorg je ervoor dat dit toch werkt?

‘’Uiteraard praten we thuis wel eens over werk, maar we hebben ook twee kinderen waar we onze handen vol aan hebben. Daarnaast zijn we allebei met andere dingen bezig. Yanouk zorgt ervoor dat Pro Contact organisatorisch goed staat, zodat ik mij kan bezighouden met wat ik het leukst vind: ondernemen.’’

5. Wat is jouw beste en slechtste eigenschap?

‘’Ik ben erg ongeduldig. Soms tot grote ergernis van anderen. Ik ken wel wat mensen die hier iets over kunnen zeggen. Wanneer ik een kans spot, wil ik dat we die meteen pakken en dan kan ik weleens heel ongeduldig worden. Aan de andere kant heeft dit deels wel gezorgd voor waar we nu staan.’’

6. Welke klant is je het meest bijgebleven?

‘’Op dit moment zijn dat succesvolle trajecten zoals bij Arriva en Profile, waarbij we onze dienstverlening helemaal kunnen uitrollen en hen als trouwe klant aan ons kunnen binden. Dit zijn toevallig grote bedrijven, maar het maakt mij niet uit of een bedrijf groot of klein is. De mooiste klanten zijn de klanten waar we de beste resultaten bij boeken. Want uiteindelijk is het resultaat hetgeen wat telt.’’

7. Wat is het diepste dal geweest en de hoogste piek?

‘’Dit was toch wel het uitbreken van corona in maart 2020. De hele wereld stond in brand en ook bij mij persoonlijk gebeurde hetgeen je niet wil meemaken. Mijn vader overleed heel plotseling aan corona, onze klanten zetten de campagnes stil en er was gewoon heel veel onzekerheid in de wereld. De maanden na de uitbraak was de meest moeilijke tijd die ik ooit heb meegemaakt. Maar in september of oktober van datzelfde jaar zaten we als bedrijf alweer op het niveau van pre-corona. Samen met Victor en alle andere collega’s, kregen we Pro Contact weer back on track. Dat was ook meteen weer een van de hoogtepunten.’’

8. Wat zou je tegen je 25-jarige zelf willen zeggen?

‘’Het komt wel goed. Je hoeft jezelf niet zo druk te maken. Ik heb mezelf vaak heel druk gemaakt terwijl dat niet altijd nodig was. Je moet natuurlijk niet lui of onverschillig zijn want dan gebeurt er weinig, maar ik had wel wat relaxter kunnen zijn. Balans is hierin erg belangrijk.’’

“Er is geen plan B nodig als je plan A steeds blijft optimaliseren.”

9. Wat was je plan B als Pro Contact er niet was geweest?

‘’Er is geen plan B nodig als je plan A steeds blijft optimaliseren. Wanneer je iets wilt moet je er gewoon voor gaan; er zijn altijd nieuwe mogelijkheden en oplossingen. Pro Contact begon als salesbedrijf, dat werd job marketing en nu willen we de nummer 1 worden op het gebied van recruitment process outsourcing. Houd je ogen open voor nieuwe kansen in de markt, pas je aan en blijf innoveren. Dan hoef je geen plan B te hebben.’’

10. Hoe gaan de komende 10 jaar eruitzien?

‘’Tegenwoordig vraag ik me dat steeds vaker af. 10 jaar is wel erg lang, maar de komende 5 jaar weet ik wel. Er is een strategisch vijfjarenplan opgesteld. Hierin staat dat we elk jaar met 40% willen groeien. We willen meer vestigingen openen en nog professioneler worden. Met kleine vestigingen zijn er minder lagen nodig en kun je het simpel houden. Daarnaast willen we met innovatie bezig blijven, zowel intern als extern. Mijn rol zal ook veranderen. Ik wil in een coachende rol stappen en mij meer op de achtergrond bezighouden. Er komt een nieuw tijdperk aan, gas erop!’’

Noud zijn instelling heeft ons gebracht tot waar we nu zijn: een organisatie waar nog steeds afspraken worden gemaakt, deals worden geclosed, campagnes worden bedacht en opgezet en uiteindelijk kandidaten worden gebeld en geplaatst. We kunnen onszelf een heuse RPO (Recruitment Process Outsourcing) specialist noemen! En met nationale- en internationale uitbreidingen in het verschiet zijn we nog lang niet uitgegroeid.

Bekijk samen met Martijn de mogelijkheden

Wil je ontdekken wat het RPO-model voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op!

Plan een gratis gesprek

[addtoany]

Meer weten?

Download de whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

    Meer weten?

    Download de RPO whitepaper

    Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!

      Want to know more?

      Download the whitepaper

      Fill in your details and we'll deliver our white paper straight to your mailbox in no time!