Alles over recruitment marketing
Recruitment marketing: het lijkt misschien een simpele term, maar deze combinatie tussen recruitment en marketing heeft je veel meer te bieden dan je misschien denkt. Nieuwsgierig naar wat deze term precies inhoudt, wat de voordelen zijn en wanneer het slim is om een recruitment marketing bureau in te schakelen? Wij vertellen je er alles over.
Wat is recruitment marketing?
Bij recruitment marketing pas je verschillende marketingtechnieken toe voor recruitmentdoeleinden. Het uiteindelijke doel? Potentiële kandidaten aantrekken, werven en behouden. Idealiter zijn de sollicitanten dan ook van goede kwaliteit. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg manieren om je online campagnes specifiek te richten op jouw ideale doelgroep. Daarnaast kun je bij recruitment marketing je online marketinguitingen op zo’n manier vormgeven dat ze passen bij je organisatie én bij de beoogde kandidaat.
Verschil job marketing en recruitment marketing
Het verschil tussen job marketing en recruitmentmarketing mag dan klein zijn; we leggen het je toch graag even uit. Bij job marketing adverteer je voor een relatief korte tijd met specifieke vacatures. Het valt onder recruitment marketing: een breder paraplubegrip, waarbij we het hebben over aantrekken van talent in het algemeen en het bouwen van een sterk werkgeversmerk.
Meer weten over de voordelen van een recruitment marketing voor jouw bedrijf?
Wat valt er allemaal onder recruitment marketing?
Recruitment marketing is dus een veelomvattende term dat verder gaat dan alleen het adverteren met vacatures. Je begint met een duidelijke recruitmentstrategie. Hierin kunnen de volgende onderdelen voorkomen:
- SEO (search engine optimization): Door onder andere de juiste zoekwoorden te gebruiken kan jij zorgen dat je website (dus ook je werken-bij website) hoog in de zoekresultaten belandt op Google.
- SEA (search engine advertising): Ook op Google kun je adverteren. Zo kun je ook betaald bovenaan de zoekresultaten terechtkomen.
- Social media marketing: Wanneer je kiest voor een social media platform dat past bij jouw doelgroep, kun je heel gericht adverteren.
- Employer branding: Voor wie voor de lange termijn wil investeren in zijn werkgeversmerk! Met strategische employer branding campagnes kan jij nieuw personeel vinden, aanspreken, werven én behouden.
De voordelen van recruitment marketing
Recruitment marketing heeft veel lange termijn voordelen voor jouw organisatie. Naast dat je je huidige team versterkt met nieuwe collega’s, draagt het bij aan:
- Een werkgeversimago dat écht indruk maakt. Wanneer je investeert in hoe je jezelf als werkgever op de kaart zet, willen mensen ook echt bij je werken. Zo vergemakkelijk je je zoektocht en zorg je voor een hoger behoud van je medewerkers.
- Kandidaten van hogere kwaliteit. Door specifiek te targeten scheid je op tijd het kaf van het koren, en door al vroeg in je campagne te delen hoe je bedrijfscultuur in elkaar zit verhoog je de kans op een match. En dat scheelt je later in het proces veel tijd.
- Een grotere online zichtbaarheid. Uiteindelijk weten potentiële kandidaten je al te vinden voordat je je campagne live zet.
- Een professionele uitstraling. Wanneer je met je marketing recruitment slim inzet, kunnen kandidaten zien dat je weet wat je doet.
- Meer enthousiasme binnen je organisatie. Een sterk werkgeversmerk heeft ook voordelen met betrekking tot de collega’s die nu al bij je werken. Zo blijven ze ook langer bij je, en laat dat nou precies zijn wat je wil!
Zo maak je je recruitment marketing campagne nóg sterker
Wil je investeren in marketing recruitment? Dan is een online campagne een goede basis. Maar heb je deze extra opties al eens overwogen?
- Een werken-bij website: met een werken-bij pagina zet je jouw vacatures in de etalage. Daarnaast is dit dé plek om werknemersverhalen, bedrijfsvideo’s en kernwaarden te delen. Ook kun je vanuit je campagnes doorlinken naar de vacatures op deze website.
- Nieuw foto- en videomateriaal: met een dagje shooten heb je genoeg beeldmateriaal om je marketing recruitmentcampagnes én werken-bij pagina jarenlang van mooie plaatjes te voorzien. Zo krijgen potentiële nieuwe collega’s gelijk een goed beeld van de werkplek, collega’s en sfeer.
- SEO-vacatureteksten: een vacaturetekst die de lezer overhaalt én goed wordt opgepakt door Google? Dat is precies wat je moet willen als werkgever. Wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt zal je zien dat je vacaturepagina stijgt in de zoekresultaten.
Wanneer schakel je een recruitment marketing bureau in?
Zo’n traject is niet niks. Om het ook echt effectief te maken, moet je de juiste strategie hebben, en er (minimaal) op wekelijkse basis tijd voor vrijmaken. Weet je niet goed waar je moet beginnen, wil je samen met een expert een strategie bedenken of geef je het gehele traject het liefst uit handen, zodat je zelf kunt doen waar je goed in bent? Dan is het tijd om in zee te gaan met een recruitment marketing bureau.
Recruitment marketing bureau Amsterdam
Bevindt jouw organisatie zich in de Randstad? Kom dan eens langs bij onze vestiging in Amsterdam. Onze experts bespreken graag alle opties met je, zodat jouw marketing recruitment traject past bij je doelen.
Recruitment marketing bureau Den Bosch
Bevindt jouw organisatie zich in het zuiden van Nederland? Dan onze vestiging in Den Bosch bij jou om de hoek! Kom eens langs, dan vertellen we je graag alle mogelijke opties op het gebied van recruitment marketing.
Recruitment marketing via Pro Contact
Kom je met Pro Contact in contact en ben je overtuigd dat een recruitment marketing traject past bij jouw wensen? Dan kunnen we al snel beginnen. Na een goed gesprek, vol slimme vragen, weten wij wie jullie zijn en wat jullie zoeken. Op basis daarvan gaan we aan de slag met een passende campagne, helemaal afgestemd op jullie organisatie en wensen. Het mooiste? Je houdt zelf de touwtjes in handen en hebt altijd eindredactie voor een campagne live gaat.
Voorbeelden van recruitment marketing
Benieuwd hoe recruitment marketing eruit kan zien in de praktijk? Neem eens een kijkje tussen onze klantcases.
Maak kennis met Pro Contact.
We combineren job marketing, interim recruitment en employer branding en voeren campagnes uit vanuit de naam van jouw bedrijf. Daarnaast komen kandidaten direct bij jou in dienst, zonder plaatsingsfee of uitzendfactor. Een ideaal verlengstuk van je HR-afdeling, dus!
Meer info over onze werkwijze?