Hoe docenten met hun onderwijsvisie het verschil maken op jouw school

Welke kijk hebben docenten op het onderwijs en hoeveel inbreng hebben ze binnen hun onderwijsinstelling of scholengemeenschap? Dat maakt meer verschil dan je denkt. Zeker binnen een branche als het onderwijs werken veel mensen met hart voor het vak. Hun mening en visie heeft hier ook wel degelijk invloed op de ontwikkelingen binnen een school. Maar hoe zorg je dat docenten een onderwijsvisie delen, welke impact heeft dit op docenten en hoe kan je deze kennis inzetten bij je recruitment in het onderwijs?
Jouw kijk op het onderwijs
Een visie op het onderwijs—wat bedoelen we daar precies mee? Met ‘visie’ bedoelen we je kijk op of mening over de stand van zaken binnen het onderwijs én binnen een specifieke onderwijsinstelling. Welke richting kan een school op? Wat vinden collega’s belangrijk, en hoe proberen ze de werksfeer of -cultuur hoog te houden? Maar ook: welke ontwikkelingen zien we in het onderwijs in het algemeen, en wat vinden we daarvan? Gaan we overal in mee, of wordt er een tegenbeweging gevormd? Als democratisch land hebben we, al zij het indirect, invloed op de keuzes die vanuit de overheid gemaakt worden. Maar de achterliggende visie is waar we ons nu op richten. Want wanneer deze visie sterk naar voren komt en binnen een onderwijsinstelling en gedeeld wordt door een groot deel van de docenten, kan het zeker impact hebben binnen een school: als groep, of op individueel niveau.
Een voorbeeld? Een werkcultuur waar er onderling vertrouwen is, goed naar elkaar geluisterd wordt en veel waarde wordt gehecht aan openheid en vrijheid. Maar ook waar de kwaliteit van het onderwijs op 1 staat, en dit ook wordt gezien als iets dat zich blijft ontwikkelen. Is er geen sprake van een gedeelde visie, dan loop je het risico dat docenten mopperen en geen band met elkaar hebben. Een werkdag wordt dan al snel een routine, waarbij iemand lesgeeft, zelfstandig nakijkt en weer naar huis gaat. Kortom: de passie voor het vak is nergens meer te bekennen.
De impact van een gedeelde onderwijsvisie
We benoemden het al eerder: wie in het onderwijs werkt doet dat vaak met een missie. Zijn of haar hart ligt echt bij het lesgeven. Toch kan het hebben van een gedeelde, praktische onderwijsvisie docenten nóg meer betrokken maken bij hun werk. Uit onderzoek blijkt dat scholen met een duidelijke visie zorgen voor een cultuur van vertrouwen, waardoor docenten makkelijker samenwerken, feedback geven en zich blijven ontwikkelen. Werken aan je werkgeversmerk kan hierbij helpen. En zo’n gedeelde visie is niet alleen prettig voor die docenten zelf; het kan de kwaliteit van de lessen én het werkplezier ook drastisch verhogen. Hoe mooi is dat?
Visie opbouwen en levend houden
Meer motivatie en professionele groei: het klinkt fantastisch. Maar hoe kom je daar? Het neerzetten en levend houden van een sterke, gedeelde visie op het onderwijs kan een uitdaging zijn. Op een school werk je immers met verschillende mensen, allemaal met hun eigen verhalen en meningen. Doe je het fout, dan riskeer je juist meer onzekerheid en terughoudendheid onder je docenten, en dat heeft vaak geen positief effect op de kwaliteit van het onderwijs. Een sterke gedeelde onderwijsvisie kan je op meerdere manieren bereiken.
De rol van schoolleiders
Leiders zoals directeurs en rectors spelen hierin een belangrijke rol. Zij nemen niet alleen de leiding; ze hebben ook een soort helikopterview over de school en al haar medewerkers. Wanneer er een negatieve sfeer hangt, horen deze mensen daar al snel hoogte van te krijgen. Het tegenovergestelde is ook waar: het vormen en in stand houden van een positieve gedeelde visie ligt ook in de handen van schoolleiders. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door docenten met elkaar in gesprek te brengen en verschillende ideeën samen te brengen. Een sterke visie moet niet alleen bestaan op papier, maar zichtbaar worden in concrete acties en dagelijkse routines. Wanneer dit het geval is, wordt de nieuwe visie of gedachtegang al snel het nieuwe normaal.
De juiste manier van werven in het onderwijs
We zijn ons ervan bewust: docenten zijn schaars. Met torenhoge verwachtingen over een bepaalde visie zal je je zoektocht naar nieuwe docenten dus niet versnellen. Onthoud echter wel dat als je iemand aanneemt die qua visie totaal niet past bij je organisatie, je vaak nog verder van huis bent. Diegene kan anderen bijvoorbeeld negatief beïnvloeden. Daarnaast bestaat er de kans dat je nieuwe collega al snel weer opstapt. Naast dat dit betekent dat je hier voor niets tijd, moeite en geld in hebt geïnvesteerd, is het ook niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van je leerlingen. Binnen recruitment in het onderwijs kan het aannemen van docenten met een sterke, positieve en gemotiveerde visie je onderwijsinstelling op termijn écht verder helpen. Dus, ga je met een kandidaat in gesprek? Kijk dan verder dan de diploma’s en ervaring op het cv. Stel naast de standaard vragen ook vragen over iemands visie op het onderwijs, en hoe dit tot nu toe tot uiting is gekomen in de praktijk.
Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij docenten werven? Neem contact met ons op; dan kijken we samen hoe we met behulp van recruitment in het onderwijs de visie binnen jouw scholengemeenschap of onderwijsinstelling kunnen vormen of versterken.