Horecamedewerkers werven: 3 tips voor de juiste kandidaten

Wil je horecamedewerkers werven, maar kom je er niet helemaal uit? Het kan zijn dat je je werving in de horeca verkeerd aanpakt, of dat je geen goed beeld hebt van wat je doelgroep nu echt aanspreekt. Daar gaan we je in deze blog een handje mee helpen: met deze 3 tips vind jij snel en efficiënt nieuwe collega’s voor jouw restaurant.
1. Wat maakt jouw restaurant uniek?
Horecamedewerkers kunnen in bijna ieder restaurant aan de slag. Waarom moeten ze nu juist voor jouw restaurant kiezen? Wat maakt jouw horecabedrijf zo bijzonder en leuk om voor te werken? Het is belangrijk dat je deze USP’s (unique selling points) beschrijft in je vacatureteksten en job posts op sociale media. Je brengt deze aspecten het meest duidelijk naar voren binnen jouw recruitment in de horeca als je gebruik maakt van echte beelden en verhalen. Schiet dus leuke foto’s (en video’s) van je restaurant en van je team, en interview je huidige horecamedewerkers.
Collega’s interviewen
Testimonials van horecamedewerkers zijn een waardevolle toevoeging aan je werken-bij pagina. Je kunt bijvoorbeeld vragen hoelang iemand al bij je werkt en waarom die persoon het zo leuk vindt bij jouw restaurant. Neem eventueel je interview op; dan kan je het later terugluisteren of laten transcriberen (hier zijn tegenwoordig handige tools voor). Zo weet je dat je alle details van het verhaal op papier kunt zetten. Je hoeft je testimonial niet lang te maken (wordt hij wel wat langer? Zorg dan voor een makkelijk scanbare tekst met duidelijke koppen), maar zorg wel dat de belangrijkste elementen erin terugkomen. Is het je doel om horecapersoneel te werven, dan moet een lezer al snel zien waarom iemand bij jou werkt, in plaats van bij de concurrent. Stel daarom ook vragen over de sfeer en de werkmentaliteit.
Ook negatieve feedback is waardevol
Krijg je minder goede punten te horen wanneer je een interview met een horecamedewerker afneemt? Zie dit dan als een kans binnen je werving in de horeca, waarmee jij je werkomgeving nóg kunt maken! Negatieve feedback kan soms pijnlijk zijn om te horen tijdens het werven van horecamedewerkers, maar blijf er wel voor openstaan. Alleen zo kan je verbeteren. Weet ook dat dit vaak om dingen gaat waar jij waarschijnlijk geen weet van hebt; een goede manier om erachter te komen, dus.
2. Zoeken op de juiste plek
Bedenk je eens goed wie je doelgroep is binnen jouw recruitment in de horeca. In veel gevallen gaat het hier om jonge mensen. Die vind je niet vaak in kranten, op tv of op Facebook. Als je horecamedewerkers werven wilt, kun je beter adverteren op kanalen als Instagram, Snapchat, TikTok en YouTube. Dit zijn veruit de meest gebruikte kanalen onder Gen Z (jongeren tussen 14 en 27 jaar). Breng ook in deze advertenties je echte collega’s en werkomgeving in beeld. Denk ook goed na over wat jouw doelgroep interessant of aantrekkelijk zal vinden, en wat je kunt bieden. Bied je een mooi salaris en fooi? Of is het de werkcultuur die jouw horecaonderneming zo bijzonder maakt? Of krijgen jouw horecamedewerkers bij jou voldoende flexibiliteit, zodat ze hun werk goed kunnen uitvoeren naast hun school of studie? Zorg dat deze punten overkomen in je advertentie. Ze kunnen kandidaten overtuigen om te solliciteren!
Organisch posten op socials
Natuurlijk zijn social media kanalen geschikt om op te adverteren, maar ze zijn ook enorm waardevol om organisch je content op te posten en zo horecapersoneel te werven. Het is gratis, en als je het goed doet heb je binnen no time een gigantisch bereik. Hiervoor is het wel belangrijk dat je goed in kunt schatten wat je doelgroep leuk of interessant vindt, en wat de trends zijn waar je aan mee kunt doen. Zo kun je iets leuks posten waar je doelgroep bijvoorbeeld om kan lachen, maar waardoor ze ook (onbewust) een goed beeld krijgen van wie er bij jouw restaurant werken en hoe het er bij jullie aan toegaat. Weet je op welke trends je in kunt spelen, bijvoorbeeld door te posten op TikTok? Dan kan het zo zijn dat je je bereik binnen een aantal dagen enorm vergroot—en dat helemaal gratis en voor niets.
3. Gebruik de belangrijkste pullfactoren
Uiteindelijk zijn er een aantal factoren die het makkelijker voor je zullen maken om horecamedewerkers te werven. Denk aan een goed uurloon, een fijne werksfeer en vooral heel veel flexibiliteit. Jouw doelgroep is jong; ze vinden het vaak belangrijk om de nieuwste gadgets te hebben en om bijvoorbeeld bij feestjes en festivals aanwezig te zijn. Een mooi uurloon kan dus zeker een pullfactor zijn. Daarnaast is een werkomgeving vaak een belangrijke plek om nieuwe sociale contacten te leggen; zeker voor jongeren. Deel (organisch en in advertenties) dus voldoende over jouw team en werkcultuur. En, last but not least: maak het voor je horecapersoneel mogelijk om hun werk flexibel in te delen. Een groot deel van je doelgroep studeert nog en kan dus niet fulltime bij jou werken. Toch kunnen ze op parttimebasis al een belangrijke bijdrage leveren. Zorg dus dat ze een dagdeel bij je kunnen werken, en in het weekend.
Klaar om die horecamedewerkers te werven?
Met deze tips lukt het jou vast om horecamedewerkers te werven! Vergeet dus bovenal niet om te duiken in het hoofd van je ideale kandidaat, en om flexibiliteit te bieden. Heb je toch nog wat hulp nodig, of wil je je recruitment in de horeca uitbesteden? Neem dan contact met ons op.