Skip to main content

Interview: Een goedkope en modere manier van werven

Er heerst krapte op de arbeidsmarkt. Veel bedrijven hebben snel nieuw personeel nodig om de productie draaiende te houden of om groeiambities waar te maken. En dat is in Oost-Nederland misschien nog wel uitdagender dan in dichtbevolktere gebieden. Hoe vind je die toppers? Waar je in het verleden moest schieten met hagel, kan recruitment tegenwoordig heel gericht: tot op postcode- en werkervaringsniveau. Zo zit je als werkgever veel sneller met je ideale sollicitant rond de tafel. Dit is precies wat Pro Contact doet: met online job marketingcampagnes trekken zij kandidaten aan. En hun interim recruiter selecteert vervolgens de allerbeste voor de klant. Eigenaar Martijn van Steenbeek vertelt hoe dat zit.

‘Om even helemaal bij het begin te beginnen: Pro Contact bestaat 9 jaar. We begonnen destijds in de sales met echt koude acquisitie. Koptelefoon op en lijsten afbellen, dat idee. Daar is de marketingkant bijgekomen, toen ik erbij kwam. Inmiddels ben ik samen met oprichter Noud Baijens mede-eigenaar. We focusten toen op het binnenhalen van leads, maar kregen steeds meer aanvragen over het invullen van vacatures. We dachten: waarom niet? We hebben op ons kantoor toch veel mensen die de hele dag aan het bellen zijn, dan kunnen we ook wel (potentiële) kandidaten opbellen en screenen. Dat werd de basis van het huidige Recruitment Process Outsourcing (RPO) model, waarbij we gerichte online marketingcampagnes inzetten in combinatie met een interim recruiter. De recruiter maakt alvast een
eerste selectie en checkt of die sollicitant voor vrachtwagenchauffeur het juiste rijbewijs bezit en of die ene IT-specialist de juiste programma’s beheerst. Je weet dus dat het kwalitatief geschikte kandidaten zijn, dat scheelt een hoop tijd. Ons verdienmodel zit hem niet in de plaatsing, maar in de campagne. Hierdoor zijn wij voor heel veel bedrijven aantrekkelijk omdat we het wervingsproces goedkoper en ook moderner hebben gemaakt.’

Meer contactmomenten

‘We doen alles uit naam van de klant. We communiceren bijvoorbeeld via de LinkedIn-pagina van de directeur. Daarom zorgen we ervoor dat we een goed visitekaartje achterlaten. Met een team van copywriters, designers, creatives, advertentie specialisten, recruiters en recruitment consultants zorgen we ervoor dat het eerste contact klopt, maar ook alles wat de doelgroep daarna ziet. Wij zien namelijk dat meerdere contactmomenten tot kwalitatief betere kandidaten leiden. Een voorbeeld van het ideale proces: moment één is dat iemand je online wervingscampagne ziet. Hij of zij neemt vervolgens even een kijkje op je website en op je vacaturepagina. Later die dag of die week ziet die persoon je vacature via een retargeting campagne nog eens voorbijkomen, bijvoorbeeld al scrollend door social media. Dat zijn al drie contactmomenten. Die persoon ‘kent’ je organisatie intussen al best goed. Er is vertrouwen en herkenbaarheid. De stap naar zijn of haar sollicitatie is een heel stuk kleiner geworden. Die aanpak is voor veel sectoren steeds belangrijker, denk bijvoorbeeld aan de IT. Daarbij is het echt essentieel om actief mensen aan te trekken. Voor die branche hebben we een apart IT-team van mensen die dezelfde taal spreken en heel specifiek kunnen werven.’

Aantrekkelijke werkgever

‘Daarnaast houden we ons ook bezig met ‘employer branding, het gevoel dat je creëert als werkgever. Met alleen een simpele vacaturepagina red je het niet meer. Laat zien dat je een aantrekkelijk bedrijf bent, bijvoorbeeld met een ‘werken bij’-pagina, die helemaal gericht is op nieuwe kandidaten. Die omgeving verzorgen wij ook. We bekijken wat je als werkgever uniek maakt, schrijven blogs, maken video’s en interviewen je werknemers. We willen bereiken dat kandidaten alleen nog maar denken: wauw, hier wil ik werken! Zo kunnen onze klanten hun groeiambitie waar maken. Zelf zijn we gelukkig, ondanks de coronaklap van afgelopen tijd, ook enorm aan het groeien. Er is (nog) meer focus op online gekomen en er is een enorme vraag naar goede medewerkers. Wij zijn er klaar voor om bedrijven in Oost-Nederland te helpen om die perfecte kandidaten te vinden!’

Bron: innterregio.eu


Share

Laten we starten!

RPO whitepaper

Vul je gegevens in en ontvang de whitepaper binnen no-time in je mailbox!