Werkgevers springen zelf bij om personeelstekorten op te vangen
Werkgevers springen zelf bij om personeelstekorten op te vangen
AMSTERDAM – Twee op de vijf (39%) werkgevers vangen momenteel personeelstekorten op door zelf bij te springen op de werkvloer. Een kleinere groep werkgevers gaat nog verder: 16% is bereid salaris in te leveren om meer budget vrij te maken voor het aantrekken en behouden van medewerkers. Dit blijkt uit onderzoek van recruitmentbureau Pro Contact.
Bedrijven trekken alles uit de kast om personeel aan te trekken. De meest succesvolle wervingsmethode is het eigen persoonlijke netwerk. Van de ondervraagden geeft 35% aan op deze manier het afgelopen jaar openstaande vacatures te hebben kunnen vervullen. Ook online vacaturesites (34%) en wervingscampagnes via social media (25%) laten redelijke resultaten zien.
Social media
Vooral werven via social media is enorm in populariteit gestegen. Vijf jaar geleden solliciteerde nog maar 5% van de Nederlanders wel eens via Facebook, Instagram en Snapchat. „Het voordeel van rekruteren via social media is dat je je campagne op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengt van de gewenste doelgroep”, aldus Pro Contact-directeur Noud Baijens. „Dit zorgt niet alleen voor veel sollicitanten, maar geeft ook een boost aan je naamsbekendheid.”
In de media:
Ben jij op zoek naar nieuw personeel?
Download onze gratis whitepaper en leer de ins en outs van recruitment. Of plan vrijblijvend een gesprek in met één van onze experts. Dan kijken we samen naar de opties.
Lees onze whitepaper
- Ontdek hoe je de beste kandidaten werft, ook al lijken ze onvindbaar.
- Leer hoe je de concurrentie te slim af bent en wel kunt blijven groeien.
- Lees hoe je recruitment voorspelbaar maakt.
Ik wil een adviesgesprek
- Ontvang een advies op maat tijdens een gesprek van dertig minuten.
- Op een tijdstip naar jouw voorkeur.
- Geen verplichtingen.