Campagne in de spotlights: SIMON scholen
Samenvatting
Samenvatting van deze klantcase

Personeel werven in het onderwijs gaat tegenwoordig niet zonder slag of stoot. Daarom pakt SIMON dit op verschillende manieren aan: door proactief achter hun werving aan te gaan en mee te gaan in de tijd vonden zij toch 6 nieuwe collega’s. RPO, interim recruitment en job marketing speelden een belangrijke rol in deze moderne manier van werven.

Bayram – SIMON scholen
Uitdaging
Werven in het onderwijs: een echte uitdaging
SIMON zocht voornamelijk leerkrachten. Een uitdaging, zo bleek, want daar is tegenwoordig bijna elke scholengemeenschap naar op zoek! Nog een uitdaging: de scholen binnen SIMON scholen zijn verdeeld over een heel groot gebied in midden- en oost-Nederland. Dat maakt het lastig om personeel uit te wisselen onderling. “Een vervangingsbeleid is moeilijk te maken op die manier,” vertelt Bayram. “Je kunt niet aan iemand uit Enschede vragen om een dagje te komen werken in Nijmegen of Den Bosch. Zo’n enorme reistijd werkt niet bepaald motiverend.”
Een zoektocht vol hobbels
SIMON is een gemeenschap van basisscholen op Islamitische grondslag. “Eigenlijk zijn het gewone basisscholen. We geven bijvoorbeeld les in rekenen, lezen en schrijven. Daarbij komt dat de normen en waarden die ze thuis leren, ook worden aangehouden op school. Maar de nadruk ligt op het onderwijs.” Dit beperkt de doelgroep dus in principe niet, want de leraren hoeven niet Islamitisch te zijn. “Het liefst zouden we een 50/50 verdeling hanteren,” legt Bayram uit. “50% moslim, 50% niet-moslim. Maar dat zou een luxe zijn. Het belangrijkste is dat ik iemand vind die gewoon goed kan lesgeven.” Toch kan dit een drempel vormen voor kandidaten. Daarnaast zijn leraren schaars omdat scholen niet zomaar iemand voor de klas kunnen zetten. “Ze moeten echt de juiste opleiding hebben gedaan. Om de zoveel tijd komt de onderwijsinspectie ook langs. Dit moet je als scholengemeenschap dus wel serieus nemen.”
Oplossing
Omdat de werving soms wat stroever verloopt in het onderwijs, hebben Bayram en zijn collega’s verschillende manieren gevonden om het personeelsbestand van SIMON toch zoveel mogelijk te vergroten.
Kijken in de spiegel
“We proberen echt goed naar onszelf te kijken en een goede werkgever te zijn in de breedste zin van het woord. We kijken hoe we onze arbeidsvoorwaarden kunnen verbeteren, welke opleidingen we ons personeel kunnen bieden, welke trainingen er beschikbaar zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld onze eigen SIMON Academy in het leven geroepen. Onze leraren kunnen zich hiermee ontwikkelen in vakken zoals taal en rekenen, maar ook bijvoorbeeld in de omgang met bepaald gedrag.”
De vijver vergroten met zij-instromers
Wie bekend is met werven in het onderwijs weet het waarschijnlijk wel: de keuze is niet bepaald reuze als het om leerkrachten gaat. Daar besloot SIMON proactief mee om te gaan. “Iedere scholengemeenschap vist uit dezelfde vijver, en die vijver is klein. Daarom proberen we de vijver voor onszelf te vergroten door opleidingen aan te bieden voor zij-instromers met een hbo- of wo-diploma. Ze worden dan gekoppeld aan een pabo-opleidingsinstituut en kunnen via een ingekort traject een Pabo-opleiding afronden binnen 2 jaar in plaats van 4 jaar.” Maar, hoewel dit voor veel zij-instromers een aantrekkelijke optie bleek te zijn, is het geen wondermiddel. “Er moet wel capaciteit voor zijn, want deze mensen moeten ook begeleid worden. Dat hebben we nu niet altijd.”
Een wervingscampagne
Uiteindelijk besloot Bayram om naast deze oplossingen ook actief naar personeel te zoeken op social media, en het uit te besteden via RPO (Recruitment Process Outsourcing). Zo ging hij de samenwerking met Pro Contact aan. “We gaan specifiek op zoek naar mensen die al ergens werkzaam zijn, maar wel toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Die moeten we triggeren.” De campagne heeft tot nu toe veel tractie gegenereerd: er is al veel op geklikt en het heeft al geresulteerd in 6 nieuwe collega’s. Het mooiste aan RPO? “Ik werd goed meegenomen in het proces, de communicatie is fijn en mijn contactpersoon staat in direct contact met de verschillende directeuren. Dat scheelt mij veel werk.”
“De wereld verandert, dus onze wervingstactieken veranderen mee”
Bayram heeft het heel druk, maar hij heeft het nog steeds wel ontzettend naar zijn zin bij SIMON scholen. “Ik voel me echt als een vis in het water hier. Ik voel me echt onderdeel van de organisatie. Ik ben altijd bezig met vernieuwingen en mogelijkheden. Deze samenwerking was daar een voorbeeld van. Wat kunnen we nog meer doen, in plaats van de dingen die we al jaren doen? De wereld om ons heen verandert, dus onze wervingstactieken veranderen mee.”
DIENSTEN
Met deze diensten hielpen wij SIMON scholen groeien
Benieuwd welke dienst voor jou zou kunnen werken?
Onze recruitment oplossingen
Andere cases in de bouw branche
476
Sollicitanten
17
Plaatsingen
€ 12,77
Cost per applicant
€ 2.494
Cost per hire
370
Sollicitanten
6
Plaatsingen
€ 9,13
Cost per applicant
€ 2.900
Cost per hire
284
Sollicitanten
43
Plaatsingen
€ 23,68
Cost per applicant
€ 3.000
Cost per hire